Milloin B2B puhelinmyynti on tärkeää? Entä mihin kaikkeen B2B puhelinmyyntiä voidaan käyttää hyödyksi? Muun muassa näihin asioihin vastaamme tässä artikkelissa.

B2B puhelinmyynti

B2B puhelinmyynnillä tarkoitetaan yritysten välistä myyntiprosessia, jossa tuotteita tai palveluita myydään suoraan potentiaalisille asiakkaille puhelimitse. Se on tehokas tapa saavuttaa henkilökohtainen yhteys, rakentaa luottamusta ja nopeuttaa myyntiprosessia.

B2B-puhelinmyynti mahdollistaa suoran vuorovaikutuksen päättäjien kanssa, mikä on erityisen tärkeää, kun tarjottavat tuotteet tai palvelut ovat monimutkaisia tai vaativat tarkempaa selitystä. Ja vaikkei B2B puhelinmyynti olisikaan yrityksen ensisijainen keino lähestyä uusia potentiaalisia asiakkaita, sillä pystytään tehokkaasti täydentämään muita kanavia. Näihin kuuluvat esimerkiksi sähköpostimarkkinointi ja sosiaalisen median kampanjat.

Ohjeita B2B puhelinmyyntiin

On hyvä muistaa, että niin B2C kuin B2B kaupassa, ostopäätöksen tekee aina ihminen. Vaikka puhuttaisiinkin yritysten välisestä kaupankäynnistä sekä myynnin, että oston tekee aina joku ihminen. Tässä ohjeita siihen, miten onnistut paremmin B2B puhelinmyynnissä:

1. Viesti aina hyöty edellä. Asiakkaan on pakko tunnistaa saamansa hyöty, jotta hän voi myöhemmin päätyä ostamaan. Älä unohda viestiä hyödyn merkitystä missään vaiheessa puhelua.

2. Pidä viesti ymmärrettävänä.  Älä turhaan sorru yritysjargoniaan, vaan puhu ymmärrettävästi ja tutuilla termeillä. Näin kuuntelija pysyy koko ajan mukana, mistä olet puhumassa.

3. Anna jokin hinta. Tämä tyypillisesti kiinnostaa asiakasta jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Ole siis varautunut sanomaan jotain, vaikkei sinulla olisikaan tarkkaa hintaa asiakkaalle, jonka kaikkia tarpeita et edes välttämättä tiedä. Tässä tapauksessa voit käyttää esimerkiksi hintahaitaria (tuotteen tai palvelun hintojen vaihteluväliä, eli alhaisimman ja korkeimman hinnan välistä eroa).

”Muille asiakkaillemme olemme laskuttaneen suunnilleen 2500-4000 euroa tästä palvelusta, riippuen mitä kaikkia osia he tähän palvelukokonaisuuteen ovat halunneet mukaan.”

5. Pidä palvelusi tai tuotteesi riittävän yksinkertaisena. Näin asiakas todella tietää mitä on ostamassa ja mitä ei. Näin molemmat osapuolet välttyvät väärinymmärryksiltä.

6. Takuu asiakkaalle. Jotta asiakas voisi olla turvallisin mielin, voit miettiä erilaisten takauksien käyttämistä myynnin tukena. Tunnetuimpina takauksia ovat varmasti ilmaiset kokeilujaksot ja demot, sekä ”rahat takaisin” takuut.

Mikäli kylmäsoitto ei ole sinulle entuudestaan tuttu juttu, voit lukea seuraavaksi tämän kirjoituksen: Kylmäsoitto: Ammattilaisten parhaat neuvot

Lue, miten olemme olleet mukana luomassa asiakkaidemme menestystarinoita.

B2B puhelinmyynnin käyttötavat

B2B puhelinmyynnin tavoitteet voivat vaihdella suuresti yritysten oman toimenkuvan mukaan. Tässä joitakin käyttötapoja, joita olemme LevelUpilla tehneet asiakkaidemme tilauksesta vuosien mittaan.

Liidien generointi

Liidien generointi on keskeinen osa B2B puhelinmyyntiä. Siinä tavoitteena on löytää potentiaaliset asiakkaat, jotka sopivat yrityksen tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin, ja houkutella heidät eteenpäin myyntiprosessissa. B2B myyjien on tärkeää tunnistaa ja segmentoida kohderyhmät tarkasti, sekä hyödyntää dataa potentiaalisten asiakkaiden löytämiseksi. Liidien generoinnissa voidaan hyödyntää monia eri työkaluja, kuten Profinderin kaltaisia asiakasrekistereitä.

Buukkaukset

Buukkausten tekeminen mahdollistaa myyjille henkilökohtaisten tapaamisten sopimisen potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Buukkauksissa on tärkeää, että myyjät ovat hyvin valmistautuneita ja voivat tarjota arvoa jokaisessa tapaamisessa.

Markkina-analyysi

Puhelinkyselyt ovat tehokas keino kerätä tietoa markkinoista ja asiakastarpeista. Tämän tiedon avulla yritys voi mukauttaa tarjontaansa paremmin asiakkaiden odotuksiin ja markkinatrendeihin. Siksi B2B puhelinmyyjien on hyvä olla taitavia kuuntelijoita, jotka osaavat esittää oikeita kysymyksiä saadakseen arvokasta tietoa markkinatilanteesta.

Tapahtumien osallistujien rekisteröinti

Puhelinmyynti voi tehostaa esimerkiksi tapahtumien ja webinaarien markkinointia ja osallistujien rekisteröintiä. Tämä auttaa varmistamaan, että tapahtumiin saadaan mahdollisimman paljon osallistujia. Tässäkin korostuu se, että myyjät pystyvät kommunikoimaan tapahtuman hyödyt selkeästi ja houkuttelevasti.

Asiakastietokannan päivittäminen

Ajantasainen asiakastietokanta on elintärkeä myynnin tehokkuuden kannalta. Puhelinmyynti tarjoaa mahdollisuuden päivittää tietoja ja varmistaa, että myyntitiimillä on käytössään ajantasaiset kontaktitiedot.

Myynnin seuranta

Jälkiseuranta on olennainen osa myyntiprosessia. Se auttaa pitämään asiakkaat sitoutuneina ja varmistaa, että he ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. B2B myyjien on hyvä suunnitella seurannat systemaattiseksi ja pyrkiä tarjoamaan ajantasaisesti lisäarvoa asiakkaalle.

Näiden keinojen lisäksi sinun kannattaa tutustua tähän artikkeliimme: Hanki lisää asiakkaita soittotyöllä – 5 tehokasta keinoa uusasiakashankintaan

B2B puhelinmyynnin ulkoistaminen

Mikäli yrityksessä ei löydy myynnin rautaisia ammattilaisia on hyvä miettiä myynnin ulkoistamista. B2B puhelinmyynnin ulkoistaminen tuo yrityksen käyttöön asiantuntevia myyjiä, joiden avulla voidaan parantaa myynnin tehokkuutta.

Ulkoistettu tiimi tuo mukanaan monesti joustavuutta ja nopeuttaa myyntiprosessia, erityisesti kun tarvitaan monimutkaisia B2B-myyntitaitoja ja -kokemusta. Olemme itse LevelUpilla erikoistuneet B2B puhelinmyyntiin, ja kirjoittaneet myyntitapaamisten buukkaamisesta aiemmin blogikirjoituksen: Ulkoistettu buukkaus: Näin tehostat myyntiäsi.

Yhteenveto

B2B puhelinmyynti on tehokas tapa saavuttaa henkilökohtainen yhteys potentiaalisiin asiakkaisiin ja täydentää muita markkinointikanavia. Se vaatii tarkkaa valmistelua ja selkeitä tavoitteita, kuten liidien generointia ja ajanvarausten tekemistä.

B2B puhelinmyynnillä voidaan myös kerätä arvokasta markkinatietoa ja parantaa asiakaspalvelua. B2B puhelinmyynnin ulkoistaminen voi tuoda mukanaan asiantuntemusta sekä säästöjä. 

Toimitusjohtaja Jouni Anttila luurit päässä jututtamassa asiakkaita

Kaipaatko asiantuntijan apua?

Mikäli tunnet tarvetta saada apua asiakkaidesi B2B puhelinmyynnistä tai muista palveluissa ole yhteydessä LevelUpin myyntityönammattilaisiin niin katsotaan yrityksellesi juuri sopiva ratkaisu! Lisää puhelinpalveluistamme pääset lukemaan täältä.