Verkkosivut ovat vähintäänkin yrityksesi käyntikortti verkossa, mutta hyvät verkkosivut voivat olla myös yrityksesi ensisijainen kanava uusien liidien tuottamiselle. Koostimme vuodelle 2024 tsekkilistan modernien verkkosivujen peruspilareista.

Analytiikka – Seuraa verkkosivusi liikennettä

Analytiikan avulla näet, paljonko sivustollasi on liikennettä, mutta myös sen, mistä liikenne tulee ja mitkä sisällöistä kiinnostavat yleisöäsi. Statistiikka auttaa siis ymmärtämään, mikä sivustollasi toimii ja mikä ei. Suosittelemme verkkosivujen analytiikkatyökaluksi joko Google Analyticsia tai Matomoa. Näiden kahden eroista kerromme lisää artikkelissamme Matomo vs. Google Analytics – 10 syytä valita Matomo analytiikan työkaluksi.

Analytiikan kaveriksi tarvitaan aina evästekysely, jotta GDPR-vaatimukset tulee täytettyä. Oma suosituksemme evästekyselylle on Cookiebot, joka on helppo integroida yhteen sekä Google Analyticsin että Matomon kanssa.

Mikäli sivustollasi ei ole vielä analytiikkaa tai evästekyselyä käytössä, ota yhteyttä ja asennetaan teille sopiva ratkaisu!

Hakukoneoptimointi – Näy Googlessa

Miten mahdolliset uudet asiakkaanne sitten löytävät sivustollenne? Yksi tapa on saada sivusto Googlen etusivulle relevanteilla hakusanoilla.

Hakusanamainonnassa maksat Googlelle sivustosi nostamisesta hakutulosten yläpuolelle. Lue lisää hakusanamainonnasta.

Hakukoneoptimoinnissa kehität sivustosi luonnollista löydettävyyttä. Nappaa talteen 5 vinkkiä hakukoneoptimointiin ja lue hakukoneoptimoinnin muutoksista vuonna 2024.

Saavutettavuus – Tee sivustostasi kaikkien käytettävä

Vuonna 2019 voimaan tullut digipalvelulaki velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Vaikkei laki koskisi yritystänne, saavutettavuus on joka tapauksessa hyvää suunnittelua. Saavutettavuus voidaan jakaa kolmeen aihealueeseen:

  • Tekninen toteutus on virheetön ja tukee erilaisia päätelaitteitta sekä avustavia teknologioita kuten ruudunlukuohjelmia
  • Käyttöliittymä on selkeä ja helposti hahmotettava
  • Sisällöt ovat ymmärrettäviä ja helppolukuisia

Olemme avanneet saavutettavuuden perusteita artikkelissamme Verkkosivujen Saavutettavuus: Perusteet. Voit lukea aiheesta lisää myös Aluehallintaviraston saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla. Mikäli epäilet, että sivustosi ei ole saavutettava, ota yhteyttä ja tehdään saavutettavuuskartoitus! Asiantuntijamme voivat myös korjata mahdolliset puutteet verkkosivustonne saavutettavuudessa.

Käytettävyys ja kiinnostavuus – Pidä vierailijat sivustollasi

Verkkosivuilla ensivaikutelma on ehdottoman tärkeä – kun saat herätettyä kävijän kiinnostuksen jo ensimmäisessä näkymässä, haluaa hän jatkaa sivuston tutkimista. Vastaavasti huono ensivaikutelma voi saada kävijän klikkaamaan heti pois sivustolta, eikä hän todennäköisesti palaa enää takaisin. Hyvin suunniteltu käyttäjäpolku ensivaikutelmasta eteenpäin pitää kävijän otteessaan, ja onnistuessaan saa lopulta potentiaalisen asiakkaan ottamaan yhteyttä.

Mikä verkkosivuista sitten tekee kiinnostavat ja mukavat käyttää?

  • Sivuston ilme on linjassa brändisi kanssa.
  • Sivustosi on visuaalisesti vaikuttava: kuvat ovat laadukkaita, väripaletti on yhtenäinen ja kontrastit kunnossa.
  • Yrityksesi ydinviesti on selkeästi esillä ja sisältö kokonaisuudessaan puhuttelee kohderyhmääsi.
  • Sivut lataavat nopeasti ja toimivat fiksusti kaikilla laitteilla.
  • Navigointi on helppoa ja kävijä löytää etsimänsä.

Kaipaatko asiantuntijan apua?

Koetko, että verkkosivusi kaipaisivat freesausta jossain näistä tai kaikessa, mutta oma osaaminen tai aika ei riitä? Ei hätiä mitiä, asiantunteva digitiimimme on valmiina auttamaan jokaisella osa-alueella. Tutustu tulosperusteisen digimarkkinoinnin palveluumme, ja lähdetään tekemään kehitystyötä yhdessä – mikä parasta, maksat vain tuloksista!

Lue, miten olemme olleet mukana luomassa asiakkaidemme menestystarinoita.