SEO (Search engine optimization) eli hakuneoptimointi on sisällöntuotantoa, verkkosivujen kehittämistä sekä ulkopuolisten tekijöiden hallintaa. Hakukoneoptimoinnin pääasiallinen tavoite on, että verkkosivut nousevat mahdollisimman korkealle hakukoneiden hakutuloksiin. 

Keräsimme sinulle viisi hakukoneoptimoinnin vinkkiä, jotka auttavat verkkosivujasi löytymään paremmin. 

1. Avainsanojen miettiminen on hakukoneoptimoinnin ydin 

Avainsanat ovat sanoja ja fraaseja, joilla yrityksesi tuotteita ja palveluita etsitään verkosta. Niiden voidaan sanoa olevan hakukoneoptimoinnin ydin. Valitse avainsanoja, joilla kuvittelet potentiaalisen asiakkaan etsivän palveluitasi.  

Avainsanoja kannattaa listata reippaasti ideointivaiheessa. Myöhemmin avainsanalistaa voi käyttää artikkeleita ja blogitekstejä kirjoittaessa tai aiheita ideoidessa. 

Kun avainsanoja on kasassa, tee avainsana-analyysi esimerkiksi Google Adsin avainsanojen suunnittelija- työkalulla. Sen avulla voit muun muassa etsiä uusia mielenkiintoisia hakusanaideoita ja selvittää, kuinka monta hakua tietyllä hakusanalla tehdään kuukausittain.  

Vinkki pienyrittäjälle 

Google Adsin avainsanatyökalu kertoo avainsanan vaikeusasteen eli, kuinka paljon sisältöä löytyy verkosta juuri tällä hakusanalla. Jos vaikeusaste on korkea, pienellä budjetilla varustetun pienyrittäjän on vaikea päästä hakutulosten kärkeen. Pienemmän yrittäjän kannattaa keskittyä tarkempiin hakusanoihin, joiden vaikeusaste on matalampi. 

2. Kuvien nimeäminen ja avainsanojen sijoittelu alt-teksteihin 

Hakukoneet osaavat skannata kaikkea verkkosivuiltasi löytyvää tekstiä. Ne osaavat skannata myös kuvatiedostojen nimiä. Älä siis nimeä sivuilta löytyviä kuvia esimerkiksi IMG_123, sillä hakukone ei osaa tästä nimestä päätellä, mitä kuvassa on ja mihin se liittyy. Tämä on tärkeä asia ottaa huomioon hakukoneoptimoidessa sisältöä. Kun lisäät kuvan sivustollesi, nimeä se niin, että nimestä selviää sen aihe. Esimerkiksi tämän artikkelin pääkuva on nimetty “hakukoneoptimointi_loydyverkosta”.  

Pidä myös huoli hakukoneoptimoidessasi kuvia, ettet lisää liian isoja kuvia, sillä suuret kuvatiedostot hidastavat sivun latausnopeutta ja saavat ihmiset poistumaan sivuilta nopeasti.  

Lue välittömän poistumisprosentin vaikutuksesta hakukoneoptimointiin. 

Alt-tekstit ovat vaihtoehtoisia tekstejä, jotka tulevat näkyviin, jos kuva ei lataudu. Nämä kiinnostavat hakukoneita erityisen paljon. Aina, kun lisäät kuvan verkkosivuille, täytä myös alt-kenttä. Kuvaile siihen, mitä kuvassa näkyy. Voit ajatella, että kuvaat sitä henkilölle, joka ei näe kuvaa ollenkaan. Käytä alt-tekstissä avainsanoja, jotka kuvaavat sivuilla olevia asioita. Esimerkiksi sen palvelun nimi, jota kyseisellä sivulla käydään läpi. 

Referenssit

3. Panosta verkkosivujen sisällön laatuun  

Google haluaa tarjota hakutuloksissa mahdollisimman laadukasta sisältöä hakijalle. Tämän takia sisältöjä laatiessa niiden laatuun kannattaa panostaa, jos mielii Googlen etusivulle hakujen kärkeen. Blogin perustaminen on hyvä SEO-päätös. Blogi tai artikkelit ovat hyvä keino tarjota verkkosivukävijöille sisältöä, jonka parissa he voivat viettää aikaa. Ne toimivat hyvin myös luottamuksen kasvattamiseen ja informoimiseen samalla, kun hakukoneoptimoit sisältöä.  

Sisältöä laatiessa kannattaa käyttää hyödyksi laadittua avainsanalistaa. Valitse sanat ja fraasit, joita haetaan paljon, mutta joiden vaikeusaste ei ole pilviä hipova. Hakukoneiden kannalta tekstin kannattaa olla tarpeeksi pitkä eli vähintään 300 sanaa – mieluiten yli 500. Rakenna jokainen sisältö vähintään yhden avainsanan ympärille. Muista kuitenkin, että määrä ei korvaa laatua sisällöissä. Ei kannata väkisin keksiä sisältöä vain sanojen määrää tuijottamalla. Sijoita avainsana erityisesti otsikkoon, väliotsikoihin ja kuvateksteihin.

Osaatko päätellä, mikä tämän artikkelin avainsana on? 

Käy lukemassa vinkkejä sisältöjen luomiseen. 

4. Ulkoiset linkitykset hakukoneoptimoinnin tukena 

Ulkoiset linkitykset ovat muilla sivustoilla linkkejä, jotka vievät yrityksesi verkkosivuille. Mitä enemmän verkkosivustasi on linkityksiä ulkopuolelle, sitä luotettavampana hakukoneet pitävät sivustoasi.  

Hyvä keino ulkoisten linkitysten aloittamiseen ovat yrityksesi sosiaalisen median kanavat. Voit ensimmäisenä linkittää verkkosivusi someprofiilien tietoihin. Lisäksi kannattaa jakaa linkkejä sivuillesi somepostausten yhteydessä. Voit myös pyytää asiakkaitasi ja yhteistyökumppaneitasi jakamaan sisältöjäsi omissa julkaisuissaan.  

Toinen hyvä keino ulkoisten linkitysten saamiseen on kirjoittaa vieraskynäartikkeleita muille sivustoille tai blogeihin. Voitte myös yhdessä yhteistyökumppaneidenne kanssa kirjoittaa vieraskynäkirjoituksia toistenne sivuille. 

5. Sivun tekniset ominaisuudet 

Hakukoneoptimointi on muutakin kuin sisällön hiomista. Myös verkkosivun tekniset ominaisuudet vaikuttavat hakutuloksissa pärjäämiseen. Kysy itseltäsi nämä kysymykset: 

  • Onko verkkosivusi mobiiliystävällinen? Voit testata sen täältä.
  •  Kuinka nopeasti sivusi latautuvat? Tuntuuko sivusto hitaalta vai aukeavatko sivut nopeasti? Testaa nopeus täältä. 
  • Onko sivusto selkeä? Onko verkkosivuilla helppo navigoida sivuilta toiselle? 

6. Löydy Googlesta! – Tulospohjainen hakukoneoptimointi

Tutustu myös LevelUpin ”Löydy Googlesta!” -palveluun klikkaamalla tästä.

Tuloksia keskimäärin 1-3 kuukauden sisällä!

Kaipaatko asiantuntijan apua?

Mikäli tunnet tarvetta saada apua hakukoneoptimoinnista ole yhteydessä LevelUpin digimarkkinoinninammattilaisiin niin katsotaan yrityksellesi juuri sopiva ratkaisu! Lisää digipalveluistamme pääset lukemaan täältä.