Kuinka hakukoneoptimointia tehdään AI-aikakaudella, kun vastauksia kysymyksiin kysytäänkin Chat-GPT:ltä ja muilta tekoälysovelluksilta? Entä pitääkö somessakin ottaa huomioon hakukoneoptimointi?

Digimarkkinoinnin ammattilaiset ovat tottuneet jatkuvaan muutokseen. Seuraavaksi odotellaan massiivista muutosta mm. hakukoneiden antamiin vastauksiin, kun Chat-GPT on nostanut Googlellekin rimaa vastausten valmiuden suhteen.

Luettuasi tämän artikkelin tiedät, miten saat hakukoneoptimoinnin panoksesi osumaan nappiin myös vuonna 2024. Tuloksia syntyy paljon helpommin, kun teet asioita niin sanotusti ”algoritmin myötäisesti.”

Googlen hakutulossivun muutokset 2024

Googlen hakutulossivun muutos niin, että ensimmäisenä on Googlen keinoälyn tuottama vastaus, on jo julkaistu maailmalla. Tätä kirjoitettaessa muutosta odotetaan kovasti saapuvaksi Eurooppaan ja Suomeen. Uuden hakukäyttöliittymän julkaisua saattaa hidastaa EU:n napakka suhtautuminen tietosuoja-asioihin. Maltamme odotella ja sillä aikaa voimme vaikka kurkkia tältä videolta, mitä on tulossa.

Miten AI:n tuottama vastaus muuttaa Googlen hakutulossivua ja mitä siitä seuraa hakukoneoptimointia tekeville digimarkkinoijille?

Googlen tavoitteena on edelleen olla maailman paras ja käytetyin hakukone. Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että kysyttäessä neljän päivän matkasuunnitelmaa Islantiin, Chat-GPT antaa kauniisti jäsennellyn ja aikataulutetun suunnitelman, Googlesta saat linkkejä eritasoisille verkkosivustoille, joilla kerrotaan, mitä Islannin vierailulla voisi ehkä tehdä.

Uusi, maailmalla jo nähty hakutulossivu tarjoilee ensin valmiiksi koostetun vastauksen. Sen ohessa Google näyttää linkit sivustoille, joista voi katsoa lisätietoa suunnitelmaan liittyen.

Digimarkkinoijan kannattaa omassa verkkosivusisältötyössään tarjota selkeitä, helposti lainattavia vastauksia kohderyhmänsä usein kysymiin kysymyksiin. Tämä ei varsinaisesti ole muutos aiempaan, sillä ainahan blogiteksteissä on pyritty kertomaan ostopolkua sujuvoittavia, asiakasta hyödyttäviä asioita. Panostus sisältöön, joka aidosti tuottaa asiakkaalle hyötyä, hyödyttää myös jatkossa sivustosi löydettävyyttä.

Mikä verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa on uutta vuonna 2024?

Verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa erityisen tärkeää vuonna 2024 on tunnistaa hakukoneen käyttäjän aikomus, search intent, sekä hakutulossivulle nostettavat poiminnat, SERP Features.

Googlaajan aikomus, eli search intent

Jotta oma sisältösi nousee hakutuloksissa esiin, kannattaa kirjoittaa tarkalleen tietyn aikomuksen mukaisia hyötysisältöjä.

Kun googlaan ”hotelli tampere” Google aavistelee, että olen ensisijaisesti kiinnostunut varaamaan hotellihuoneen Tampereelta ja hinta on minulle tärkeä kriteeri. Hotellivaihtoehdot myös nostetaan esiin kartalla.

Kun tarkennan hakuani muotoon ”boutique hotelli tampere”, hinnat ja sijainnit tippuvat pois ensimmäisestä näkymästä ja saan ensimmäiseen näkymään valitakseni kahdesta eri boutique-hotellista.

Google pyrkii siis tunnistamaan jokaisen googlauksen aikomuksen suhteessa googlattuun termiin ja tarjoamaan juuri oikean vastauksen aikomuksen mukaan.

Hakukoneoptimoinnin yhteydessä on pitkään puhuttu ns. pitkän hännän hakutermeistä, kuten ”boutique hotelli tampereen keskustan ulkopuolella”. Nyt tekoälyä hyödyntävä hakukone löytää erityisen tehokkaasti näitä täsmällisiä vastauksia tarkkoihin kysymyksiin.

Search intentistä voit lukea lisää vaikkapa Ahrefsin sivustolta.

Hakutulossivun poiminnat, eli SERP Features

Oletko huomannut, että valtaosaan googlauksista vastaus löytyy jo hakutulossivulta?

  • Onko marketti vielä auki?
  • Missä osoittessa se kivijalkaliike olikaan?
  • Paljonko maksaa talopaketti?

Google haluaa palvella googlaajia omassa palvelussaan, ei niinkään lähettää heitä erilaisten organisaatioiden verkkosivuille ihmettelemään. Poiminnat hakutulossivulle ”SERP Features” ovat yleistyneet valtavasti ja tämä on edelleen kasvava trendi. – Ja lisäksi linjassa sen kanssa, että tekoäly koostaa googlaajalle valmiin vastauksen hakutulossivulle.

Sisältöjen hakukoneoptimoijan kannattaa tutustua erilaisiin SERP Features -tyyppeihin ja huomioida ne omassa sisällöntuotannossaan. Näillä ”leikkeillä” on huima näkyvyys verrattuna sivustolle asti klikkaaviin googlajiin. SERP Featureista voit lukea esimerkiksi SEMRushin sivustolta

Miksi somekanavissakin kannattaa tehdä hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimointi on olennainen asia myös somekanavissa. Tutuin tapa kohentaa löydettävyyttä somekanavissa ovat aihetunnisteet, eli hashtagit. Niiden avulla aiheesta kiinnostuneet ihmiset löytävät sisältöjä aina uusilta julkaisijoilta.

Mitä nuoremmista kuluttajista puhutaan, sitä enemmän he tyypillisesti hyödyntävät somekanavia myös hakukoneena. Somesta etsitään ideoita asukokonaisuuksiin, sieltä bongataan vaikuttajien päältä uutuustuotteita. Someen sisältöä tuottavan markkinoijan kannattaa ”tägittää” julkaisunsa huolellisesti ja kanavakulttuurin mukaisesti, jotta sisällöt saavat ansaitsemaansa näkyvyyttä ja markkinointihyrrä pyörii.

Miten tehdään hakukoneoptimointia somekanavissa?

Tässä kolme pikavinkkiä hakukoneoptimointiin somessa vuonna 2024:

  1. Optimoi profiilikuvauksesi. Kerro minkä ongelman yrityksesi ratkaisee ja lisää aihetunnisteet. Huolehdi, että profiilista on linkitykset ostopolkua edistäville verkkosivuille tai -kauppaan.
  2. Kirjoita julkaisuille kuvaustekstit. Pitkä kuvausteksti osuu todennäköisemmin hakuun, kuin kuvausteksti, jossa on vain pari sanaa.
  3. Tekstitä kaikki somevideot, sillä myös tekstitykset ovat osa hakulöydettävyyttä, samalla kun ne parantavat videon saavutettavuutta.

Yhteenveto hakukoneoptimoinnin strategioista vuonna 2024

Hakukoneoptimointi vuonna 2024 ei ole kääntynyt nurinniskoin tai muuttunut virattomaksi. Jos tuotat kohderyhmääsi aidosti hyödyttävää sisältöä, se löytää kyllä yleisönsä edelleen hakukoneiden kautta.

Uusia tai muuten tärkeitä muistettavia asioita ovat

  • Tiivis seuranta Googlen hakutulossivun muutoksille
  • Googlaajan aikomuksen tunnistaminen ja siihen täsmällisesti vastaaminen
  • Sisältöjen hakukoneoptimointi myös somekanavissa

P.S. Olemme LevelUpilla melko eteviä puhuttelemaan hakukoneita ja asiakkaita yhtälailla. Autamme yritystäsi löytymään hakukoneista, jos tahdot siihen ammattilaisten apua! Avaa yhteys tuosta alta lomakkeella tai varaa suoraan sopiva juttutuokio ystävällisen myyntihenkilömme kalenterista!