Mikä on välitön poistumisprosentti? 

Välitön poistumisprosentti (eng. Bounce rate)

on tunnusluku, joka kertoo prosentteina, kuinka moni sivukävijöistä poistuu siirtymättä toiselle alasivulle. “Välitön poistuminen” tarkoittaa siis yhden sivun istuntoa verkkosivuilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sivuille tulija painaa “takaisin”- nappia ensinäkemältä. 

HUOM! Välittömäksi poistumisprosentiksi lasketaan myös se, että kävijä käyttää 5 minuuttia yhden sivun lukemiseen, muttei siirry muille sivuille.

Poistumisprosentti(eng. Exit rate)

menee helposti sekaisin välittömän poistumisprosentin kanssa. Poistumisprosentti tarkoittaa tietyltä verkkosivulta poistuneiden verkkosivukävijöiden prosenttia ja välitön poistumisprosentti taas kävijöitä, jotka eivät etene aloitussivua pidemmälle.

 
Tässä kirjoituksessa käydään läpi, miten tulkita välitöntä poistumisprosenttia, mikä on hyvä bounce rate ja kuinka pienentää liian suurta prosenttimäärää. 

Kuinka välittömän poistumisprosentin löytää? 

Bounce raten voi tarkistaa Google Analyticsista, joka on ilmainen ohjelma. Sen avulla seurataan verkkosivuvierailijoita ja saadaan tietoa heidän sivukäyttäytymisestään. Tarkista, että Analytics on asennettu sivuille oikein, jotta se seuraa liikennettä. 

  • Kirjaudu Google Analyticsiin.
  • Klikkaa vasemmasta valikosta: Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Kaikki sivut  
  • Avautuneesta valikosta näet välittömän poistumisprosentin sivukohtaisesti “Välitön poistuminen prosenteissa”. 

 Voit valita ajanjakson, josta haluat tarkastella lukuja. 

Mistä välitön poistumisprosentti kertoo? 

Korkea välitön poistumisprosentti voi kertoa seuraavista asioista: 

  • Verkkosivunne kerää epärelevanttia liikennettä. 
  • Sivuston käyttäjäkokemus on heikko. 
  • Verkkosivut ovat sekavat tai visuaalisesti kauhistuttavat. 
  • Verkkosivuvierailija ei löydä sitä, mitä etsii eikä sivusto ohjaa kohti haluttuja toimintoja (esim. yhteydenottoa tai uutiskirjeen tilaamista.) 
  • Kävijä löysi etsimänsä ensimmäiseltä sivulta. 
 
Lue 5 +1 vinkkiä toimiviin verkkosivuihin. 

Välitön poistumisprosentti kertoo siis siitä, kuinka toimivat verkkosivut ovat ja viettävätkö kävijät siellä aikaa vai lähtevätkö he pois vain yhden sivun selaamisen jälkeen. 

 

Kuinka tulkita bounce ratea ja mistä tietää, että se on hyvä?

Välitöntä poistumisprosenttia tulee tulkita kriittisesti ja se onkin yksin hankalimmista luvuista tulkita, sillä se riippuu täysin toimialasta ja yrityksen tavoitteista. Bounce ratea kannattaa tutkia sivukohtaisesti, ei vain koko verkkosivujen keskiarvoa. Tällöin sivuja voi tutkia sivukohtaisesti niiden tarkoituksen avulla. 

Esimerkiksi: Henkilö tulee ensimmäisenä Yhteystiedot-sivulle ja löytää heti etsimänsä, hän ei jatka sivustolla eteenpäin, jolloin sivusto on onnistunut tarkoituksessaan ja välitön poistuminen on ihan normaalia.   

 
Tässä listattuna suuntaa antavia esimerkkejä eri prosenttimääristä:
  • Alle 25 % : Data ei keräänny oikein
  • 26 % – 40 % : Erinomainen
  • 41 % – 55 % : Keskiverto
  • 56 % – 70 % : Keskivertoa korkeampi
  • Yli 70 % : Todella korkea

Jos välitön poistumisprosentti on alle 25 %, data ei jostain syystä keräänny oikein. Jokin on rikki tai väärin asennettu ja Google Analytics ei kerää tietoa oikein. Jos bounce rate on yli 70 %, se on hälyttävän korkea. Lue eteenpäin tätä kirjoitusta ja löydät varmasti keinoja, kuinka pienentää sitä. 

Kuinka pienentää välitöntä poistumisprosenttia? 

Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan vaikuttaa positiivisesti orgaaniseen liikenteeseen ja Google-näkyvyyteen sekä sivuston käyttäjäkokemukseen. Ja se onkin tehokas keino pienentää välitöntä poistumisprosenttia. 

Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan pienentää bounce ratea: 

Välittömän poistumisprosentin pienentäminen parantaa konversiota, se varmasti kiinnostaa sinuakin! Mitä kauemmin vierailijat pysyvät sivuilla, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän konvertoituu asiakkaaksi, lataa oppaan tai tilaa uutiskirjeen.