Somemarkkinointi voidaan jakaa kahteen osaan: orgaanisiin postauksiin ja maksettuun mainontaan. Tänään käsittelemme maksettua mainontaa.
Sosiaalisen median maksettu mainonta on keino levittää somesisältöä kohdentaen halutulle kohdeyleisölle. Siinä missä orgaaniset postaukset näkyvät vain yrityksen someseuraajille, maksetun mainonnan avulla sisältöä pystyy näyttämään potentiaalisille asiakkaille tarkasti kohdentaen.
Miksi tehdä maksettua mainontaa somessa?
Maksamalla saa käyttöönsä laajemman yleisön, joka mahdollistaa tarkemmat kohdentamismahdollisuudet ja sisällön tehokkaamman leviämisen.
Muita syitä, miksi maksettu mainonta kannattaa aloittaa jo tänään:
- Voidaan saada uusia asiakkaita.
- Edullista verrattuna moniin muihin mainoskanaviin.
- Kasvattaa tunnettavuutta ja näkyvyyttä.
- Synnyttää mielenkiintoa ja mielikuvia.
- Pystyy sitouttamaan ja tiedottamaan.
- Yrityksen löydettävyys paranee.
Yritysten orgaaniset postaukset leviävät huonommin kuin yksityishenkilöiden postaukset ja niitä näytetään yhä vähemmän. Tämä johtuu Facebookin algoritmista. Algoritmi on prosessi, joka pyrkii tarjoamaan mahdollisimman relevanttia sisältöä Facebookin käyttäjille.
Tutustu tuottamiimme tuloksiin!
Lue, miten olemme olleet mukana luomassa asiakkaidemme menestystarinoita.
Millä keinoilla maksetussa mainonnassa onnistuu?
TAVOITE
Tee lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita. Lyhyt tavoite voi liittyä yhteen kampanjaan. Mitä tällä kampanjalla tavoitellaan eli halutaan saada aikaiseksi? Pitkät tavoitteet voivat liittyä esimerkiksi tuleviin tapahtumiin tai sesonkeihin.
KOHDERYHMÄ
Valitse kohderyhmä aina tavoitteiden mukaan. Mieti seuraavia:
- Kenelle haluat näyttää mainoksia ja miksi?
- Millainen sisältö voisi kiinnostaa juuri heitä?
- Mikä kiinnittää juuri heidän huomionsa?
SUUNNITTELU
Suunnittele aina tarkkaan budjetti, aikataulu ja millä alustoilla haluat mainoksia näyttää. Tee kirjallinen suunnitelma esimerkiksi Exceliin ja tarkista tietyin väliajoin pysytkö suunnitelmassa.
Millainen sisältö toimii parhaiten mainoksissa?
YLEISESTI
Kannattaa tutkia ja analysoida mainoksia: mikä niissä toimii ja mikä ei. Tärkeintä on testata ja optimoida erilaista sisältöä jatkuvasti analysoinnin pohjalta.
TEKSTIT
Teksteissä kannattaa pitää mielessä, että ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja tarinat. Käytä tätä hyödyksi. Tekstisisältö kannattaa suunnitella niin, että se kannustaa reagoimaan, kommentoimaan sekä luomaan keskustelua.
Aiemmin kerroin, että Facebook halusi algoritmin avulla antaa ihmisille mahdollisimman relevanttia sisältöä. Kun se huomaa, että mainokseen on reagoitu paljon, se näyttää mainosta enemmän.
KUVAT
Vältä suttuisia ja pimeitä kuvia. Käytä omia kuvia aina, jos mahdollista. Kuvapankkikuvat eivät ole niin persoonallisia, ja muutkin yritykset saattavat käyttää samoja kuvia. Käytä apuna esimerkiksi Canvaa, joka on ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Sen avulla pystyt helposti liittämään mainoskuviin tekstiä tai yrityksesi logon. Kokeile rohkeasti myös videoita! Liikkuva kuva on tällä hetkellä Se Juttu.
Lue täältä paljonko Facebook-mainonta maksaa.
Kaipaatko asiantuntijan apua?
Mikäli tunnet tarvetta saada apua Facebookin ja Instagramin maksetusta mainonnasta tai muusta markkinoinnista ole yhteydessä LevelUpin digimarkkinoinninammattilaisiin niin katsotaan yrityksellesi juuri sopiva ratkaisu! Lisää digipalveluistamme pääset lukemaan täältä.