Yrityksen somemarkkinointi – lisää tunnettavuutta

Tiesitkö, että sosiaalisen median kanavien avulla tavoitat asiakkaita todella tehokkaasti?  

Somemarkkinoinnissa on kaksi puolta: orgaaniset postaukset ja maksettu mainonta. Tässä blogitekstissä keskitymme orgaanisiin postauksiin. Orgaaninen postaus on yrityksen somekanavaan lisätty tavallinen julkaisu, jonka levitykseen ei käytetä rahaa. Sosiaalisen median markkinointia tulee tehdä suunnitelmallisesti, jotta oikea sisältö löytää oikean kohderyhmän oikeassa kanavassa.  

Listasimme viisi asiaa, jotka haltuun ottamalla pääset alkuun yrityksesi somemarkkinoinnissa. 

Tavoite

Aseta somemarkkinoinnille tavoitteet, joita pystyy mittaamaan. Voit valita yhden tai monta tavoitetta. Älä aseta liikaa tavoitteita, jotta sometekemisessä pysyy fokus. 

Aseta tavoitteet sekä pitkälle että lyhyelle aikavälille. Hyviä tavoitteita ovat muun muassa asiantuntijuuden herättäminen, näkyvyyden kasvattaminen, yhteydenottojen saaminen, liikenne verkkosivuille ja työnantajamielikuvan parantaminen. Valitse tavoite, joka tukee juuri teidän yritystoimintaanne. 

Kohderyhmä

Mieti tavoitteiden asettamisen jälkeen, millainen kohderyhmä on millekin tavoitteelle. Esimerkiksi työnantajamielikuvan parantamisella ja yhteydenottojen saamisella on todennäköisesti eri kohderyhmä. Kohderyhmät voidaan määritellä ostopersoonien avulla. Lue lisää täältä, kuinka pystyt tunnistamaan asiakkaasi.  

 Kun tiedät kohderyhmäsi, se auttaa sinua luomaan oikeanlaista sisältöä, joka puhuttelee juuri kohderyhmääsi. Kun teet postausta, mieti ostopersoonaa jolle kirjoitat. Olisiko tästä postauksesta juuri hänelle apua? Tykkäisikö hän juuri tästä aiheesta? 

Kanavat

Kun tavoite ja kohderyhmä ovat selville, mieti missä kanavissa tavoitat kohderyhmäsi. Keskity vain oleellisimpiin kanaviin. Kaikissa somekanavissa sisältöä jaetaan vähän eri tavalla ja niissä on eri ikäisiä ihmisiäTutustu kanaviin ja pohdi, missä juuri sinun kohderyhmäsi on aktiivinenSuosituimmat somekanavat ovat tällä hetkellä Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube sekä Twitter.

Sisällöt 

Sisällöt ovat orgaanisten postausten oleellisin asia. Tärkeintä on luoda monipuolista sisältöä. Ota huomioon, että sisällön luonne voi vaihdella eri kanavissa. 

Älä siis tee vain postauksia, jossa esittelet tuotteitasi/palveluitasi. Vaan jaa vinkkejä, tiedota webinaareista ja ajankohtaisista trendeistä, joista on hyötyä juuri sinun kohderyhmällesi. Kerro teidän työarjestanne sekä viihdytä hauskoilla tarinoilla ja kuvilla. Ole rohkeasti persoonallinen ja aito. Kokeile myös videoita, ne ovat tällä hetkellä suuressa suosiossa somekanavissa! 

Paras näkyvyys postauksille saadaan, kun niillä pyritään herättämään keskustelua eli pyri saamaan ihmiset kommentoimaan. Myös tykkäykset ja jaot kasvattavat postauksen näkyvyyttä.  

Somekalenteri 

Ajattele some yrityksesi julkisuuskuvana. Somemarkkinoinnissa suunnitelmallisuus ja aktiivisuus on tärkeää. Suhteuta aktiivisuus kuitenkin yrityksenne resursseihin. Valitkaa yrityksestänne henkilö/henkilöitä, jotka vastaavat, että postaukset tulee varmasti tehtyä. 

Suunnittele somekalenteri, johon merkataan: 

  • Mitä julkaistaan ja milloin 
  • Kohderyhmä 
  • Mihin kanaviin julkaisu tulee 

Somekalenterin voi tehdä vaikka helposti Excelillä. 

Here is displayed interactive form 434367286

Haluatko lisää tunnettavuutta?

Tutustu kehittämäämme automatisoidun asiakashankinnan palvelukokonaisuuteen.

Paina nappia, kun haluat lisää tunnettavuutta