Sähköpostimarkkinoinnin tehokas hyödyntäminen

Sähköpostimarkkinointi ei ole kuollut!  

Päinvastoin se on yksi kustannustehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista oikein tehtynä ja toimii sekä B2C- ja B2B-markkinoinnissa. 

 

Ei me jakseta tehdä sähköpostimarkkinointia.

 

Kuitenkin jaksatte jokaiselle asiakkaalle erikseen kertoa: 
  • Teidän ammattitaitoanne. 
  • Tuoda esille referenssejä ja miksi valita juuri teidät kumppaniksi. 
  • Vakuuttaa tuomastanne lisäarvosta. 
  • Kertoa nykyisille asiakkaille, mitä uusia tuotteita on tulossa.  

Niin… Suosittelen lukemaan eteenpäin. 😊  

 

Mihin sähköpostimarkkinointia voidaan käyttää? 

Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan tiedottaa kampanjoista ja sesonkiluontoisista ilmiöistä sekä uusista tuotteista ja palveluista. Sähköpostimarkkinointi sopii täydellisesti myös blogeista, asiakastarinoista tai oppaista kertomiseen. 

Sähköpostimarkkinointi on osa markkinointiautomaatiota, jonka avulla sitä voidaan tehdä tehokkaasti. Parhaimmillaan se sisältää sekä automaattisia viestejä sekä kohdennettuja, manuaalisesti räätälöityjä hyödyllisiä sisältöjä.  

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta – Hinta on aina sama, vaikka lähettäisitte yhden tai tuhat kirjettä kuukaudessa.   

 

Mitä sähköpostimarkkinoinnilla tavoitellaan? 

  1. Lisäarvoa: Sähköpostimarkkinoinnin avulla yrityksellänne on mahdollisuus tuottaa lisäarvoa eli antaa esimerkiksi vinkkejä kohderyhmäänne kiinnostavista asioista. 
  2. Asiakassuhteen syventämistä: Jos haluat, että asiakas ostaa tulevaisuudessa yritykseltänne uudestaan, sähköpostimarkkinointi on siihen hyvä keino. 
  3. Asiakaskokemuksen kehittämistä: Oikein kohdennetut sähköpostit parantavat asiakkaan kokemusta yrityksestänne.  
  4. Myynnin kasvua: Mitä enemmän keräätte liidejä yrityksenne sähköpostilistalle, sitä enemmän teette kauppaa sen avulla.  

  

Kuinka kerätä yhteystietoja sähköpostilistalle? 

Jotta voit tehdä sähköpostimarkkinointia, tarvitset sähköpostilistan. Sinne tulee henkilöitä, jotka ovat omaehtoisesti liittyneet sähköpostilistallenne tai antaneet suostumuksen sähköpostimarkkinointiin.  

  • Alekoodi verkkokauppaan – Tarjoa ostoksesta esimerkiksi 10 % alennus, kun henkilö tilaa yrityksenne uutiskirjeen. 
  • Erilaisten oppaiden ja ohjeiden lataaminen – Tämä keino toimii erityisesti erilaisille asiantuntijayrityksille.  
  • Webinaarit – Erityisesti B2B-yrityksille webinaarit ovat tehokas tapa tavoittaa uusia asiakkaita. Kun tarjolla on ilmaiseksi tietoa, henkilö liittyy mielellään myös sähköpostilistalle webinaariin ilmoittautumisen yhteydessä. 
  • Tilaukset – Pyydä asiakasta sähköpostilistan jäseneksi tai pyydä markkinointilupaa tilausvahvistuksen yhteydessä. 

 

B2B-puolella pääset helposti alkuun hankkimalla asiakasdataa eri rekisterien ylläpitäjiltä.  

Pidä kuitenkin huolta, että rekisteriseloste on nähtävillä. Siitä tulee löytyä rekisterinpitäjän tiedot, yhteyshenkilö, rekisterin nimi, henkilötietojen käsittelyn tarkoitus, rekisterin tietosisältö, tietolähteet, tietojen säännönmukaiset luovutukset, tietojen siirto ja rekisterin suojauksen periaatteet. 

  

Mieti nämä asiat ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista 

  • Mistä saat sopivia yhteystietoja? 
  • Mikä on kohderyhmäsi eli kenelle lähetät uutiskirjeen ja kannattaako se lähettää kaikille samanlaisena? 
  • Mitä sisältöä tulet tarjoamaan sähköpostin välityksellä? Onko se hyödyllistä kohderyhmällesi? 
  • Mikä on sähköpostimarkkinoinnin tavoite ja kuinka sitä mitataan? 
  • Riittävätkö resurssisi säännölliseen sähköpostimarkkinointiin vai tarvitsetko kumppania?  
  • Otatko markkinoinnin automaatiota avuksi tehostamaan sähköpostimarkkinointia?

 

Tutustu, kuinka me autamme yrityksiä automatisoidun asiakashankinnan avulla, jossa käytetään hyödyksi myös sähköpostipostimarkkinointia.

 

Sähköpostimarkkinoinnin tulosten mittaaminen 

Parhaita mittareita ovat: 

  • Klikkaukset eli kuinka moni klikkaa viestissä olevaa linkkiä. 
  • Avausprosentti eli kuinka moni avaa sähköpostin. 
  • Eroamiset eli kuinka moni poistaa itsensä rekisteristä. 
  • ROI eli kuinka paljon markkinoinnilla saadaan tuottoa suhteessa rahalliseen investointiin. 

Yleisesti hyvänä avausprosenttina B2B-uutiskirjeessä voidaan pitää 17–18 % ja klikkausprosenttina 3 %. Klikkausprosentti on merkittävin mittari, sillä sen avulla pystyt seuraamaan millainen sisältö saa ihmiset klikkaamaan sivuillesi.  

 

Vielä muutama vinkki sähköpostimarkkinointiin 

  1. Lyhyet ja persoonalliset viestit toimivat parhaiten. 
  2. Kokeile eri päiviä ja kellonaikoja sähköpostien lähettämiseen ja valitse juuri kohderyhmällesi paras ajankohta. 
  3. Käytä aikaa otsikon suunnitteluun: se on ensimmäinen asia, jonka vastaanottaja näkee ja se määrittelee, kiinnostuuko hän avaamaan sähköpostin. 
  4. Ota huomioon mobiilikäyttäjät. 
  5. Testaa ja opi lisää! 

 

No nyt, kun olemme puhuneet sähköpostimarkkinoinnista, haluamme tietysti toivottaa sinut tervetulleeksi meidän sähköpostilistallemme.   

 

Liity mukaan, jos haluat saada… 

  • …vinkkejä yrityksesi myynnin kasvun vauhdittamiseen? 
  • käytännössä toimivaksi todistettuja neuvoja myynnin kehittämiseen? 
  • aitoja esimerkkejä minkälaisilla toimilla olemme toimialallanne ratkaisseet asiakkaidemme ongelmia? 
  • ideoita ja tärppejä myyntiin sekä markkinointiin? 

Tilaamalla kasvuvinkkimme, saat pari kertaa kuussa kaiken tämän! 

  

Jaamme mielellämme osaamisemme jokaiselle yritykselle ja yrittäjälle, sillä meidän mielestämme jokaisella on vapaus kasvaa. 

Jos kirjeemme ei tulevaisuudessa enää sytytä sinua, voit perua sen koska tahansa helposti yhdellä klikkauksella. 

Lupaamme, että emme lähetä sinulle turhia mainoksia emmekä luovuta tietojasi eteenpäin. 

Tilaa kasvuvinkkimme suoraan sähköpostiisi:
Form 435258428 to be rendered here.