Inbound-markkinointi luotettavuuden kasvattajana

Ohita tämä artikkeli, jos: 

  • Et halua käyttää aikaa asiakkaiden ymmärtämiseen. 
  • Haluat vain nopeita tuloksia. 
  • Olet 100 % tyytyväinen nykyiseen tekemiseen. 

 

Jos olet vielä mukana, puhutaan hetki inbound-markkinoinnista. 

 

Termi inbound-markkinointi on HubSpotin perustajan Brian Halliganin keksimä markkinointifilosofia, jossa ostaja ottaa itse yhteyttä myyjään. Siinä markkinointia toteutetaan asiakaslähtöisesti, auttamalla – Toisin kuin outbound-markkinointi, jossa myyjä ottaa ostajaan yhteyttä. Inbound-markkinoinnissa käytetään keinoina muun muassa sisältömarkkinointia, hakukonenäkyvyyden kehittämistä ja markkinoinnin automaatiota. 

 

Okei, nyt saatat miettiä: 

Mitä merkitystä tällä sitten on juuri minulle?

 

93 % ihmisistä on valmis ostamaan uudelleen yrityksestä, josta saa erinomaista palvelua ja 77 % on jakanut hyvän kokemuksen ystävälle tai arvostelusivustolle.

Inbound-markkinoinnin ytimessä on tiedon ja osaamisen sekä ammattitaidon jakaminen. Sen tarkoituksena on antaa lisäarvoa, tietoa ja apua omalle kohderyhmälle. Saat siis inbound-markkinoinnin avulla luotua parempaa asiakaskokemusta sekä luotettavuutta yritystänne kohtaan ja sitä kautta lisää myyntiä. Myös myyjien työ tehostuu, kun he osaavat olla oikeaan aikaan yhteydessä asiakkaaseen. 

 

Inbound-markkinoinnin avulla saat: 

  • Herätettyä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen. 
  • Sitoutuneita liidejä myyjille. 
  • Luotettavuutta ja näkyvyyttä kohderyhmän keskuudessa. 
  • Innostuneita asiakkaita, jotka kertovat yrityksestäsi kehuen muillekin. 
  • Myynnin kasvua ilman juoksevia kuluja. 

 

Inbound-markkinoinnin prosessi:

Ennen kuin aloitat inbound-markkinoinnin prosessin, tee selväksi: 

Mitkä ovat yrityksen ostajapersoonat? Missä vaiheessa ostopolkua kävijät ovat?  

Nämä siksi, että tiedät missä ja minkälaista sisältöä kannattaa tarjota. 

 

Lyhimmillään inbound-markkinoinnissa on neljä vaihetta:

Tietoisuus > Harkinta > Päätös > Sitouttaminen 

 

Käydään läpi, mikä jokaisen vaiheen tarkoitus on ja niissä käytettävät konkreettiset työkalut. Voit miettiä, mitä keinoja yrityksessänne kannattaisi ottaa käyttöön inbound-markkinoinnin tekemiseksi. 

 

1. Tietoisuus

Tässä vaiheessa tarkoituksena on sytyttää tuntemattoman vierailijan mielenkiinto yrityksen liiketoimintaa ja brändiä kohtaan.  

 

Markkinoinnin työkalut: 
  • Laskeutumissivut 
  • Sosiaalinen media 
  • Blogi 
  • Hakukone- ja digimarkkinointi 
  • Analytiikka 

 

2. Harkinta 

Tuntemattomilla kävijöillä ei tee mitään, eikö vain? Tunnistamista varten on harkintavaihe. Tässä vaiheessa tarkoituksena on muuttaa eli konvertoida tunnistamaton vierailija tunnistetuksi kontaktiksi.  

 

Markkinoinnin työkalut: 
  • CTA- painikkeet 
  • Kyselyt ja lomakkeet 
  • Suosittelut ja palautteet 
  • Erilaiset Botit

Testaa Botin kanssa jutustelua. ⬇️ 

Here is displayed interactive form 434580832

3. Päätös 

Tässä vaiheessa astuu vasta myyjä kuvioon mukaan. Päätösvaiheen toteuttaminen riippuu yrityksen liiketoiminnasta ja tavoista tehdä myyntityötä. Yleisin tapa on “lämmitellä” tunnistettua henkilöä ennen varsinaisen myyntityön aloittamista. Tätä ei kuitenkaan tapahdu aina. Tarkoituksena on tehdä tunnistetusta kävijästä liidi ja liidistä asiakas myyntityöllä. 

 

Markkinoinnin työkalut: 
  • Markkinoinnin automaatio 
  • Sähköpostit, tekstiviestit ja LinkedInin InMail-viestit 
  • Uudelleenmarkkinointi 
  • Palautteet 

 

Myynnin työkalut: 
  • Myynnin automaatio 
  • Sähköpostit ja puhelut  
  • LinkedInin InMail-viestit 
  • Liidien pisteyttäminen 
  • Tapaamiset 
  • Suosittelut ja palautteet 

 

4. Sitouttaminen 

Sitouttamisen tarkoituksena on luoda asiakkaista suosittelevia asiakkaita. Muistatko, kun aluksi sanoin, että 93 % ihmisistä on valmis ostamaan uudelleen yrityksestä, josta saa erinomaista palvelua. Älä siis unohda tätä vaihetta! Tarkoituksena on saada aitoa palautetta asiakkailta ja positiivista kokemusta, joiden perusteella liiketoimintaa voidaan kehittää. 

 

Koko yrityksen työkalut: 
  • Sosiaalinen media 
  • Palautekyselyt 
  • Sähköpostit ja tekstiviestit 
  • Asiakaspalvelun automaatio 

 

Kenelle inbound-markkinointi sopii? 

Se ei sovi kaikille. Inbound-markkinointi sopii yritykselle, joka on valmis tuottamaan sisältöä pitkäjänteisesti jokaiseen vaiheeseen ostajan matkalla. Asiakasymmärrys tulee myös olla hallussa, jotta tietää, mistä asiakkaat haaveilevat. Yrityksen täytyy myös osata tunnistaa asiakkaiden ongelmat sekä löytää keinot, kuinka auttaa heitä.  

Haluatko apua markkinoinnin tekemiseen?

Jätä yhteydenottopyyntö:
Form 434609263 to be rendered here.