Markkinointia on kaikki ne toimenpiteet, joilla saadaan asiakkaita ostamaan yrityksen tuotteita ja palveluita. Se on tarkasti suunniteltu erilaisia toimintoja sisältämä kokonaisuus.  

Eli toisin sanoen markkinointia on: 

Kaikki mikä näkyy, kuuluu ja haisee yrityksestä.

 Moni tietää, että markkinointia tulee tehdä, mutta mihin yritys sitä oikeasti tarvitsee? Tässä listattuna muutama laajoista markkinoinnin hyödyistä.  

Näkyvyyteen, löydettävyyteen ja tunnettavuuteen 

Kai tiedät jo, että yritys ei voi myydä tuotteita tai palveluita, jos kukaan ei tiedä yrityksen olemassaolosta? 

Markkinoinnin yksi tehtävä on tehdä myynti helpommaksi ja samalla kasvattaa myyntiä. Markkinointi tuo yrityksellenne näkyvyyttä, löydettävyyttä sekä tunnettavuutta. Kun kohderyhmä löytää yrityksenne ja tietää mitä teette, on myynti huomattavasti helpompaa.  

Markkinointi on kuin viestinviejä, joka kertoo yrityksenne asiat etukäteen ja helpottaa myyjien työtä, kun myyjät pääsevät kertomaan potentiaalisille asiakkaille lisää teistä.  

Markkinointi nähdään monesti vain kuluna, ei investointina. Haastan pääsemään tästä eroon. Markkinointi on hyvä investointi yritykselle, sillä sen tuloksia voi seurata. Markkinointia voidaan tehdä fiksusti tukien yrityksen strategiatyötä. 

Tunnistatko nämä ongelmat, jotka hidastavat yrityksenne myynnin kasvua? 

Mielenkiinnon ja maineen luomiseen 

Pelkkien verkkosivujen olemassaolo ei nykypäivänä riitä. Piste. 

Niiden tulee olla uskottavat ja luoda mielenkiinto kävijöiden keskuudessa. Tässä markkinointi on pääroolissa. 

Hyvällä markkinoinnilla luodaan verkkosivut, joista henkii ammattitaito ja yrityksen persoona. Markkinoinnilla luodaan sisältöjä, jotka koukuttavat ja sitouttavat verkkosivukävijöitä.  

Sama pätee myös yrityksen somekanaviin. Niiden hyödyntämistä ei kannata jättää käyttämättä. 

Jos saat luotua yritykselle hyvän maineen, asiakkaat tulevat mieluummin sinun kuin kilpailijoiden luokse. Toimivan ja suunnitelmallisen markkinoinnin avulla yrityksen maine leviää ja luo arvostettua mielikuvaa. Mainetta voidaan luoda verkkosivujen lisäksi muun muassa erilaisten kampanjoiden avulla sekä korkealaatuisilla markkinointi- ja myyntimateriaaleilla. 

Koukuttamiseen ja sitouttamiseen 

Markkinoinnin avulla voidaan luoda suunnitelmallista sisällöntuotantoa, joka sitouttaa potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita. Hyvällä sisällöllä erottuu joukosta ja saa tuotua esille yrityksen persoonaa. Jos yrityksen verkkosivuilla on mielenkiintoista sisältöä, ihmiset palaavat aina vain uudestaan sivuille takaisin.  

Markkinoinnin avulla voidaan palvella kohderyhmää tuottamalla sisältöä, josta he saavat lisäarvoa, apua ja vinkkejä. Samalla yritys pystyy tuomaan esille asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoa.  

Markkinointi mahdollistaa myös erilaisten automaatioiden luomisen.

Automaatioilla voidaan luoda suhteita ihmisiin, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita. Voidaan lähettää esimerkiksi uutiskirjeitä, jälkiviestejä, jutella bottien kanssa ja ladata oppaita.  

Hyvähän minun on täällä kirjoitella markkinoinnin hyödyllisyydestä, kun sitä joka päivä työkseni teen. Mutta oikeastaan juuri siksi tiedän, että markkinoinnin aloittamisella saa aikaan aina jotain hyvää! 

-Emilia, markkinointikoordinaattori