Blog

Hyvä asiakaskokemus on yrityksen elinehto, sillä tyytyväiset asiakkaat ostavat enemmän, palaavat luoksenne myöhemmin ja suosittelevat yritystänne myös eteenpäin. Nykyään asiakkaat vaativat palvelua siinä asiakaspalvelukanavassa, jonka he kokevat sopivammaksi ja siihen aikaan, kun heidän tarve on.

Instagram on suosittu sosiaalisen median kanava erityisesti nuorten keskuudessa. Suomessa Instagramia käyttää 1,2 miljoonaa ihmistä. Kanava nojaa täysin visuaalisuuteen, joten siellä voi menestyä, vaikka kirjallinen ilmaisu ei kuuluisikaan omiin vahvuusalueisiin.

Kilpailu asiakkaista on kovaa ja ostopäätökseen vaikuttavat monet tekijät. Yksi näistä tekijöistä on asiakkaan saama palvelu – jos asiakas ei tavoita asiakaspalvelua heti, voi yritys pahimmillaan menettää asiakkaan kokonaan kilpailijalle.

Vieläkö muistatte digitalisaation? Tuon sanamonsterin määritelmiä löytyy enemmän kuin 12 tusinasta, mutta paras on minusta tämä:
“Digitalisaation tulee tuottaa hyötyä, ja tuon hyödyn pitäisi olla jollain tapaa mitattavissa. Digitalisaation hyödyt pienyrityksen arjessa voivat näkyä esimerkiksi työprosessien nopeutumisena, kustannusten säästönä tai asiakaskontaktien lisääntymisenä.” (eTasku 2017)

Käännetään ensimmäiseksi aikakellossa kaksi vuotta taaksepäin, jolloin elettiin yrityssivujen kulta-aikaa Facebookissa. Oi niitä päiviä, kun keskiverto julkaisu tavoitti reilusti yli sivutykkääjämäärän ihmisiä. Ilmaista näkyvyyttä tulvi ovista ja ikkunoista, eikä sen eteen vaadittu kuin julkaise-napin painamista.

Myynnillinen asiakaspalvelu ei tarkoita tyrkytystä. Asiakaspalvelu on päivittäin tekemisissä asiakkaiden kanssa ja saa paljon tietoa asiakkaiden haaveista, ongelmista ja tarpeista. Ammattitaitoisella asiakaspalvelulla on lähtökohtaisestikin motivaatio palvella asiakkaat mahdollisimman hyvin.

Enemmän merkityksellisempää sisältöä käyttäjien virtaan. Tässä pääpiirteissään se, mitä Facebook on hakenut algoritmin muutoksella, joka tapahtuu seuraavan parin kuukauden aikana. Sinunkin Facebook-virtaan tulee jatkossa nousemaan enemmän kavereiden julkaisuja sekä keskustelua herättänyttä sisältöä.

Mitä on hyvä asiakaspalvelu? – Ikuisuuskysymys, johon vastauksia on yhtä monta kuin asiakkaitakin. Voimme kuitenkin todeta, että hyvin järjestetty asiakaspalvelu tarkoittaa tänä päivänä aika eri asioita kuin kymmenen vuotta sitten.