Blog

Muistatko vielä, kun perustit yrityksellesi some-tilejä ja rustasit muutaman lauseen tietoihin kuvailemaan yritystäsi? Vieläkö nuo lauseet mahtavat pitää paikkansa, vai olisiko aihetta tehdä kevätsiivous vanhentuneille tiedoille?  Kun yritystoiminta rullaa menemään ja toiminta kehittyy nopeasti, yrityksestä kirjoitetut kuvaukset jäävät hetkessä vanhentuneeksi tiedoksi.

Verkkoasiakaspalvelussa työskennellessä on väkisinkin alkanut kiinnittämään huomiota enemmän omaan ja muiden kirjallisiin viestintätapoihin. Omat haasteensa työhön tuo se, että tapoja tulkita tekstiä on yhtä monta kuin tulkitsijoitakin. Taru listasi alkuvuodesta vinkkejä verkkoasiakaspalvelijoille ja minä halusin jatkaa listaa vielä muutamilla kohdilla hieman toisesta näkökulmasta, kuitenkin samaa asiaa sivuten.

Instagramiin ja Facebookiin julkaistaan yhä harkitumpaa ja hyvälaatuisempaa sisältöä. Sen rinnalla suosiotaan kasvattaa kuitenkin myös arkisempien ja hetkessä tuotettujen sisältöjen jakaminen. Arkisia sisältöjä halutaan jakaa ja katsoa, mutta niitä ei haluta roikkumaan omaan Insta feediin tai Facebook-sivulle. Tähän tarpeeseen on kehitetty Stories-ominaisuus.

Digitalisaatio se nyt vaan on arkipäivää monelta osin ja paljonhan se on tuonut edistystä ja tehokkuutta moneen asiaan. Siitä toisesta puolesta puhutaan julkisesti ehkä vähemmän. MONETKO PELIHOUSUT MATONKUTEIKSI? Kuinka monesti olet repinyt pelihousut uusien järjestelmien tai laitteiden kanssa? Veikkaan, että jos ihan rehellisiä ollaan niin aika monet pöksyt ovat matonkuteina monella meistä.

Joukkueessa ja työtiimissä on molemmissa suorittavia tekijöitä ja johtajia, eli valmentajia tai esimiehiä. Molemmissa on tärkeää joukkuehenki ja ryhmädynamiikka, jonka on oltava tasapainossa, jotta joukkue tai yritys pystyy pääsemään toivottuihin lopputuloksiin.

Hyvä asiakaskokemus on yrityksen elinehto, sillä tyytyväiset asiakkaat ostavat enemmän, palaavat luoksenne myöhemmin ja suosittelevat yritystänne myös eteenpäin. Nykyään asiakkaat vaativat palvelua siinä asiakaspalvelukanavassa, jonka he kokevat sopivammaksi ja siihen aikaan, kun heidän tarve on.

Instagram on suosittu sosiaalisen median kanava erityisesti nuorten keskuudessa. Suomessa Instagramia käyttää 1,2 miljoonaa ihmistä. Kanava nojaa täysin visuaalisuuteen, joten siellä voi menestyä, vaikka kirjallinen ilmaisu ei kuuluisikaan omiin vahvuusalueisiin.

Kilpailu asiakkaista on kovaa ja ostopäätökseen vaikuttavat monet tekijät. Yksi näistä tekijöistä on asiakkaan saama palvelu – jos asiakas ei tavoita asiakaspalvelua heti, voi yritys pahimmillaan menettää asiakkaan kokonaan kilpailijalle.

Vieläkö muistatte digitalisaation? Tuon sanamonsterin määritelmiä löytyy enemmän kuin 12 tusinasta, mutta paras on minusta tämä:
”Digitalisaation tulee tuottaa hyötyä, ja tuon hyödyn pitäisi olla jollain tapaa mitattavissa. Digitalisaation hyödyt pienyrityksen arjessa voivat näkyä esimerkiksi työprosessien nopeutumisena, kustannusten säästönä tai asiakaskontaktien lisääntymisenä.” (eTasku 2017)