Oletko sitä mieltä, että yrityksesi verkkosivut toimivat hyvin ja saavutat niiden avulla haluttuja tuloksia?  

Jos seuraavat kohdat ovat kunnossa, voit jatkaa nykyisillä sivuillasi huoletta.  

1. Verkkosivujen käytettävyys on hyvä. 

Verkkosivujen käytettävyys on yksi tärkeimmistä huomioon otettavista asioista. Jos esimerkiksi jokin linkki ei toimi, se saa kävijät poistumaan nopeasti ja antaa epäammattimaisen kuvan yrityksestä. Kävijä saattaa pahimmassa tapauksessa mennä kilpailijan sivuille. Jos käytettävyyttä ei ole huomioitu tai sivusto toimii huonosti, sinne tulevaa liikennettä ei voida hyödyntää, jolloin sivusto on turha. 

Verkkosivujen käytettävyys on hyvä, jos: 
  • Tärkein viesti, tuotteet ja palvelut löytyvät helposti. 
  • Tuotteet ja palvelut ovat ajan tasalla. 
  • Tärkeimmät tiedot löytyvät helposti: yhteystiedot, yhteydenottolomakkeet yms. 
  • Kuvat näkyvät kokonaan ja linkit toimivat moitteettomasti. 

Näin me autamme sinua verkkosivujen kanssa!

2. Verkkosivut on hakukoneoptimoitu. 

Hakukoneet haluavat tarjota hakijoille verkkosivuja, joiden sisällön ne arvelevat vastaavan mahdollisimman hyvin, mitä hakija etsii ja haluaa. Google etsii verkkosivujen otsikoista, sisällöistä ja verkko-osoitteista hakijan käyttämiä hakusanoja löytääkseen toimivimmat sivut.  

Verkkosivut on hakukoneoptimoitu hyvin, jos: 
  • Sivut löytyvät Googlen etusivulta tärkeimmillä avainsanoilla. 
  • Sisältöä tuotetaan avainsana-analyysin avulla. 
  • Sivuille tuotetaan jatkuvasti hakukonenäkyvyyttä parantavia toimenpiteitä, joita ovat muun muassa optimoidun sisällön aktiivinen tuottaminen ja sisältöjen päivitys. 
  • Verkkosivujen ulkoisia ja sisäisiä linkityksiä vahvistetaan. 

Lue täältä lisää Google-näkyvyydestä ja hakukoneoptimoinnista.

 

3. Verkkosivut ovat persoonalliset ja erottuvat kilpailijoista. 

Yrityksen verkkosivut ovat loistava paikka esitellä yrityksen persoonaa ja erottautua muista alalla toimivista yrityksistä. Hukkuuko teidän yrityksenne harmaaseen massaan? 

Verkkosivut ovat persoonalliset jos: 
  • Verkkosivuilta käy ilmi, miksi valita juuri kyseisen yrityksen tuotteet/palvelut.  
  • Sivuilla tuodaan esille asioita, joilla yritys erottautuu kilpailijoista sekä tuodaan rohkeasti esille yrityksen persoonallisia piirteitä eikä yritetä kopioida kilpailijoiden sisältöä. 
  • Yritys erottautuu joukosta, eikä käytä kliseisiä lauseita, kuten: 

“Olemme joustava kumppani.” (Kuten kaikki kilpailijammekin.) 

“Olemme palvelualttiita.” (Kukapa ei olisi?) 

4. Verkkosivut skaalautuvat responsiivisesti.  

Verkkosivujen ulkoasun tulee mukautua kaikille päätelaitteille vaivattomasti. Niiden tulee näyttää hyviltä pöytäkoneella, kannettavalla tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella. 

Verkkosivut ovat responsiiviset, jos kaikilla päätelaitteilla: 
  • Kuvat eivät mene tekstien päälle. 
  • Sivuelementit asettuvat ruudulla oikeaan kohtaan. 
  • Valikot toimivat moitteettomasti. 
  • Kävijöiden ei tarvitse zoomata nähdäkseen tekstejä kunnolla. 

Voit testata helposti, ovatko verkkosivusi mobiiliystävälliset Googlen testillä.

5. Nykyiset verkkosivut konvertoivat hyvin ja niillä saavutetaan haluttuja tuloksia. 

Konversiot ovat verkkosivujen tehokkuuden mittari. Konversiomäärät ja konversioprosentti kertovat siitä, kuinka hyvin sivut tukevat yrityksen liiketoimintatavoitteita.  

Konvertoituminen on mahdollista, jos: 
  • Sivuilta löytyy tarpeeksi konversiopisteitä esim. yhteydenotto- ja soittopyyntölomakkeita ja mahdollisesti Bot-lomakkeita ja Chatbot. 
  • Verkkosivuilla on mielenkiintoista tekstiä, jota itsekin luet mielellään. 
  • Sivut näyttävät yritykseltänne ja se puhuttelee oikeaa kohderyhmää. 
  • Saavutat seuraavia konversioita tarpeeksi: kävijä -> liidi -> asiakas 
  • Kävijät jatkavat matkaansa laskeutumissivustolta ja välitön poistumisprosentti on alhainen. 

26 % – 40 % on erittäin hyvä välitön poistumisprosentti, varsinkin verkkokaupoille. Yli 70 % poistumisprosentti ja todella korkea. Muista kuitenkin, että välittömän poistumisprosentin tulkinta ei ole mustavalkoista, ja se riippuu täysin tilanteesta, verkkosivujen tarkoituksesta ja tavoitteista.

+ Verkkosivut ovat aivoystävälliset. 

Verkkosivujen käytettävyys ja sisällöntuotanto sekä responsiivisuus ovat tärkeitä asioita, mutta oletteko miettineet verkkosivujenne aivoystävällisyyttä? 

Aivoystävälliset verkkosivut tarkoittavat sitä, että verkkosivuilla hyödynnetään neuro- ja käyttäytymistieteitä. 

Teidänkin verkkosivuilla on 0,05 sekuntia aikaa vakuuttaa sivuille saapunut kävijä. Jos hän (ja hänen aivonsa) eivät vakuutu, hän poistuu ja menee pahimmassa tapauksessa kilpailijan verkkosivulle. 

Lue lisää aivoystävällisestä verkkosivuista.

Nyt voit miettiä, onko verkkosivuillanne kaikki nämä 5 + 1 asiaa kunnossa. Jos eivät olet, verkkosivujen uusimista kannattaa harkita.