Tiesitkö nämä:

  • 60–80 % suomalaisista yritysasiakkaista tekee ostopäätöksen verkossa ennen yrityksen edustajan tapaamista.
  • Pelkästään suomalaiset tekevät yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä.

Vaikuttavaa eikö? Googlen etusivupaikka on väistämättäkin internetin arvokkain kauppapaikka. Kilpailu siellä on kovaa eikä Google-näkyvyys tule vain sattumalta, vaan vaatii paljon työtä.

Näkyvyyden parantamiseen on kaksi keinoa: hakukoneoptimointi sekä hakusanamainonta.

SEO = Hakukoneoptimointi 

Hakukoneoptimoinnin (Search Engine Optimization) tarkoituksena on saada yritys Googlen ns. luonnollisiin hakutuloksiin mahdollisimman korkealle – valituilla avainsanoilla.

Suurimmat edut hakukoneoptimoinnissa ovat seuraavat: luonnollisten hakutulosten kautta yrityksen verkkosivuille päätyneistä kävijöistä ei makseta Googlelle erikseen ja luonnollisia hakutuloksia klikataan enemmän kuin mainoksia. Mainoksien klikkaamista saatetaan monesti vierastaa.

Ennen pelkästään valitun avainsanan ripottelu verkkosivuille riitti hyvään sijoitukseen hakutuloksissa. Nykyään myös muun muassa kävijäliikenne, verkkosivujen toimivuus, sivuilla vietetty aika sekä sivun sisäiset ja ulkoiset linkitykset vaikuttavat sijoitukseen. Hakukoneoptimoinnissa verkkosivujen sisältö ja käyttäjäystävällisyys sekä pitkäjänteinen työ ovat avaimet onneen.

 

SEM = Hakusanamainonta 

Hakusanamainonta (Search Engine Marketing) on mainontaa Googlen hakutuloksissa. Mainokset löytyvät luonnollisten hakutulosten ylä- tai alapuolelta ja niistä maksetaan Googlelle klikkauskohtaisesti. Yritys maksaa mainoksista siis ainoastaan silloin, jos niitä klikataan. 

Hakusanamainonnassa se, joka on valmis maksamaan klikkauksista eniten, pääsee hakutulosten kärkeen. Hakusanamainonta toimii siis huutokauppaperiaatteella. Myös hyvin tehdyt mainokset ja käyttäjäystävälliset sivut vaikuttavat sijoituksiin ja klikkaushintoihin.

Hakusanamainontaa pystyy kohdentamaan todella tarkasti, joten se on kustannustehokasta. Myös mittaaminen on hakusanamainonnan etu. Sitä pystytään mittamaan todella tarkasti, esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Toisin kuin hakukoneoptimoinnissa, hakusanamainonnassa tuloksia on nähtävillä heti mainostamisen aloittamisesta.

Google-hakujen kärkeen pääseminen vaihtelee paikkakunnittain ja toimialoittain sekä täysin riippuen siitä, paljonko kilpailua kärkipaikoista on.

Jos haluaa nopeita tuloksia, hakusanamainonta on näistä kahdesta yksinkertaisempi ja nopeampi tapa näkyvyyden parantamiseen. Hakukoneoptimointi vaatii enemmän aikaa, vaivaa ja pitkäjänteistä työtä. Palkinto onnistuneesta hakukoneoptimoinnista on kuitenkin vastaavasti suurempi. Jos yritys haluaa Googlen etusivulle (Varmasti haluat!), molempiin kannattaa panostaa.