TikTok-markkinointi on ollut saatavilla kaikille suomalaisille syyskuusta 2021 lähtien. Se on ollut aiemmin mahdollista vain rajatuille yhteistyökumppaneille. Nyt sinäkin voit siis perustaa TikTok-mainostilin ja tehdä kohdennettua mainontaa. 

Nyt selvitetään, mitä TikTok-markkinointi on, kenelle se sopii sekä paljonko se maksaa. 

Mikä on TikTok? 

TikTok on sosiaalisen median alusta, jonka tarkoituksena on jakaa käyttäjien tekemiä videoita. Sen suosio on kasvanut tasaisesti ja se saavutti suuren yleisön suosion viimeistään vuonna 2020, jolloin siitä tuli maailman ladatuin mobiilisovellus. 

Monet mieltävät TikTokin sisältävän vain nuorten tanssivideoita. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa ja se sisältää paljon muutakin. Siellä on sisältöä tuotteiden käyttöohjevideoista ruoanlaittovideoihin sekä perinteisiin kissavideoihin.  

TikTokin käyttäjäkunta on nuorehkoa, mutta se ei ole vain nuorten alusta. Siellä voi tavoittaa myös aikuisikäisiä käyttäjiä. Alustan käyttäjiä oli tammikuussa 2021 jo noin 689 miljoonaa ympäri maailmaa. 

Kenelle TikTok-markkinointi sopii? 

TikTok on hyvä mainosalusta erityisesti kuluttajabrändeille, jotka myyvät konkreettisia tuotteita. Huom. Verkkokauppiaat!  

Kanava sopii myös palveluita ja aineettomia tuotteita myyville yrityksille. Kuulolla, ravintolat ja kiinteistönvälitystoimistot!  

Se sopii myös asiantuntijamielikuvan luomiseen. TikTokissa on esimerkiksi lääkäreitä, jotka tekevät suosittuja tietopakettivideoita.  

Myös muiden yritysten kannattaa kokeilla TikTok-markkinointia ennakkoluulottomasti. Nyt kannattaa hypätä mukaan ensimmäisten suomalaisten markkinoijien joukossa!

TikTokin käyttäjäkunta 

TikTokin oman arvion mukaan Suomessa on maksetun mainonnan avulla mahdollista tavoittaa noin 1,2 miljoonaa henkilöä. Näistä noin 200 000 on yli 35-vuotiaita suomalaisia. Palvelun käyttäjistä 18–24-vuotiaita on noin puolet.  

TikTokista tavoittaa erityisen hyvin nuoria ja nuoria aikuisia. Se on tällä hetkellä mainoskanavana siis hiukan Facebookia ja Instagramia nuorempia käyttäjiä palveleva, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan.  

Markkinointi TikTokissa 

TikTok-mainontaa tehdään Ads Manager- työkalun kautta. Uuden mainostilin pääset luomaan täältä. 

TikTok Ads Managerilla luodaan kampanjat, tehdään kohderyhmät ja suunnitellaan mainokset. Jos olet käyttänyt Facebookin mainostyökalua, tämä työkalu on hyvin samankaltainen visuaalisuudeltaan ja käytettävyydeltään.  

TikTok Business Center muistuttaa hyvin paljon Facebookin Business Manageria. Siellä luodaan ja hallitaan yrityksen tietoja ja resursseja, eli mainos- ja käyttäjätilejä sekä käyttöoikeuksia. Ads Manager riittää mainosten tekemiseen, mutta Business Centerin avaaminen helpottaa hommaa huomattavasti. 

Suosittelemme tekemään molemmat ja tuomaan luotu mainostili Business Centeriin.  

Mainosmuodot TikTokissa  

Tällä hetkellä Suomessa markkinoinnilla on käytössä vain yleisin TikTok-mainonnan muoto: In-Feed –mainonta. Se on tavallinen videomuotoinen syötemainos, joka sulautuu TikTokin syötteeseen ja näkyy silloin, kun käyttäjät selaavat For You- sivua. Käyttäjät voivat tykätä, kommentoida ja jakaa mainosvideoita. 

In-Feed –mainoksissa toimivat parhaiten koko näytön kattavat pystyvideot, joilla käyttäjät saadaan pysähtymään videon ääreen. Parhaiten toimivat näyttävät mainokset, jotka kiinnittävät huomion kesken nopeatempoisen selaamisen. Mainokset voivat olla visuaalisesti näyttäviä, asiapitoisia tai vaikka tutoriaaleja. 

TikTokin mainostililtä löytyy videoeditori, jonka avulla kuka vain pystyy luomaan raakavideoista näyttäviä mainosvideoita. Ota huomioon, että tällä hetkellä Suomessa ei voi tehdä pelkkää kuvamainosta. 

Isommilla markkinoilla on käytettävissä laajemmat mainosmahdollisuudet. Ei auta kuin odottaa, että Suomikin pääsee käsiksi näihin. 

TikTok-markkinoinnin kohdentaminen 

Kohdentamismahdollisuudet ovat hyvin samanlaiset kuin Facebook-mainonnassa. Voit kohdentaa esimerkiksi sukupuolen, iän, sijainnin, kielen, kiinnostuksen kohteiden ja laitteen perusteella. Voit luoda myös uudelleenmarkkinointiyleisöjä tai mukautettuja kohderyhmiä esimerkiksi asiakaslistojen tai verkkosivuliikenteen perusteella. Kaksoisolentoryhmät ovat myös mahdollisia. 

Kohdennus onnistuu myös TikTok-käyttäytymisen perusteella eli esimerkiksi minkä alan sisällöntuottajia kohderyhmä seuraa. Tällä hetkellä Suomeen on mahdollista kohdentaa vain valtakunnallisesti.  

Paljonko TikTok-markkinointi maksaa? 

Tällä hetkellä TikTokin minimibudjetti, joka mainoksiin tulee laittaa, on 20 euroa vuorokaudessa. Vertailun vuoksi Facebook– ja Instagram- markkinoinnin minimibudjetti on yleensä yhden euron vuorokaudessa, jopa sen alle tietyissä mainosmuodoissa. Vaikka päiväbudjetti on verrattain suuri TikTokissa, sillä pystyy saamaan todella hyvin näkyvyyttä hyvään hintaan. 

Vaikka TikTok-markkinoinnin päiväbudjetti on suurempi kuin muissa somealustoissa, nyt on täydellinen hetki iskeä TikTokkiin ensimmäisten joukossa.  

Sopisiko TikTok-markkinointi teille? 

Jos kohderyhmäänne kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset, TikTok on paikka, josta tavoitat nämä kohderyhmät tehokkaasti. Voit mainosten lisäksi tehdä TikTokissa orgaanista näkyvyyttä tai vaikka vaikuttajayhteistöitä. 

Olemme päässeet toteuttamaan TikTok-markkinointia asiakkaillemme hienoin tuloksin: 

Saimme asiakkaallemme 300 000 näyttökertaa 262 eurolla, klikkihinnan ollessa vain 0,08 €. 

Lue, miten olemme olleet mukana luomassa asiakkaidemme menestystarinoita.