Vuonna 2021 korona vaivasi meitä edelleen ja digitalisoituminen oli viime vuonna todella tärkeää yrityksille. Vuosi 2022 tulee olemaan sisältömarkkinoinnin kannalta asiakaskeskeinen, jolloin yritykset tulevat panostamaan enemmän tuotteiden ja palveluiden jalkauttamiseen asiakaslähtöisemmän sisällön avulla. Teemoina ovat myös vastuullisuus ja läpinäkyvyys.
Listasimme 5 + 1 sisältömarkkinoinnin trendiä, jotka kannattaa ottaa huomioon vuonna 2022.
1. Lyhyet videot
Lyhyet videot sisältöformaattina jatkavat suosiotaan. Suosituin alusta niiden jakamiseen on TikTok . Se on kuitenkin saanut haastajia Instagram Reels ja YouTube Shorts- palveluista. Näiden kaikkien odotetaan kasvavan vuonna 2022.
2. Podcastit
Podcastien suosio jatkaa nousuaan ja Content Marketing Instituten mukaan podcast-sisältö on ollut sitä tekevillä yrityksillä yksi toimivimmista formaateista vuonna 2021. Podcastien ennustetaan tulevan ottamaan yhä suuremman tilan markkinoinnissa vuonna 2022 ympäri maailman.
3. Vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan myös B2B-puolella. Hyvä esimerkki B2B-puolella toimivasta vaikuttajamarkkinoinnin toteuttajasta on Adobe, joka on ottanut sen todella hyvin haltuun.
Suurten vaikuttajien sijasta vuonna 2022 fokus voi siirtyä enemmän mikrovaikuttajien kanssa tehtäviin yhteistöihin. Mikrovaikuttajalla on Suomessa alle 5 000 seuraajaa. Vaikuttajamarkkinointi on ihmisten henkilökohtaisten suositusten jälkeen toimivin keino vaikuttaa ostopäätökseen.
4. Evästeiden muutokset
Google tulee lopettamaan kolmannen osapuolen evästeet vuoden 2022 alkupuolella. Tämä muutos on jatkoa GDPR tietosuoja-asetukselle. Nämä muutokset tulevat vaikuttamaan kaikkeen digitaaliseen markkinointiin. Yrityksen kannattaa varautua ja valmistautua datan keräämisen hankaloitumiseen esimerkiksi laittamalla yrityksen CRM-työkalu kuntoon, sillä sieltä löytyvä data on entistä arvokkaampaa.
5. Personoitu markkinointi
Sisältömarkkinoinnissa tärkeää on jo vuosien ajan ollut jakaa personoitua sisältöä eri kohderyhmille. Siihen tullaan keskittymään yhä enemmän vuonna 2022. Personointi ja kohdennetut sisällöt ovat tärkeitä orgaanisissa sisällöissä ja maksetussa mainonnassa. Yrityksen kannattaa siis panostaa maksettuun mainontaan tekemällä tarkkaan suunniteltuja ja personoituja kampanjoita.
+ Facebook on nykyään Meta
Facebook vaihtoi nimensä Metaksi ja yhtiö aikoo kasvattaa omaa valta-asemaansa digitaalisella kentällä. Meta aikoo panostaa virtuaaliseen ja lisättyyn todellisuuteen. Yrityksen kannattaa miettiä, kuinka voisi hyödyntää tätä uutta kenttää.