Mitä ottaa huomioon, kun olet hankkimassa verkkokauppaa

Kun olet etsimässä kumppania toteuttamaan verkkokauppaa, on tärkeä löytää luotettava kumppani, jolla on osaaminen nykyaikaisen tekniikan päälle. Kumppanilta odotetaan, että hän ratkaisee tekniset ongelmat puolestasi. Asiakkaana pystyt luottamaan, että sinun yrityksellesi parhaat käytännöt tulevat käyttöön. Kumppani auttaa verkkokaupan perustamisessa ja opastaa sen käytössä. Kumppanin tulee olla tavoitettavissa myös julkaisun jälkeen, jotta verkkokauppaa voidaan kehittää edelleen.

Kuten tiedämme, on digitaalinen maailma jatkuvassa kehityksessä. Verkkokaupat ja -sivut tarvitsevat jatkuvaa tarkastelua uusien mahdollisuuksien ja vaatimusten osalta.

Ymmärräthän kumppaniasi?

Kumppanilta on hyvä vaatia

  • – vahvaa teknistä osaajaa > oikea koodari > NÖRTTI
  • – yhteyshenkilö, joka osaa suomentaa nörtin kryptiset viestit ja vinkit

Molemmat henkilöt ovat yhtä tärkeitä, jotta toteutus sujuu mukavasti!

Ei vain nettikauppa vaan myymälä verkossa

Verkkokauppaa ostaessasi olet hankkimassa myymälää tuotteillesi. Tällöin on tärkeää, että verkkokaupan toimintoja ja vaatimuksia on määrittelemässä sellainen henkilö, joka tietää tuotteista ja asiakkaiden ostoprosessista. Henkilön tulee tietää myös tuotteiden ominaisuuksista ja kuinka tuotteet toimitetaan asiakkaille. Verkkokaupan pystyttämistä ei voi ulkoistaa kokonaan ainoastaan markkinoinnista vastaavalle henkilölle vaan mukana tulee olla paljon tietoa itse yrityksen toiminnasta. Teknistä osaamista verkkokaupoista ei tarvitse olla ennestään – se puoli hankitaan kumppaneilta.

Mitkä asiat on hyvä muistaa kertoa heti alkuun

Kuvaile kumppaniehdokkaalle yritystäsi sekä tuotteitasi ja palveluitasi. Ketkä ovat yrityksesi asiakkaita, ketä verkkokaupalla pyritään palvelemaan? Kuvaus auttaa kumppania pääsemään oikealle aaltopituudelle heti yhteistyön alusta saakka.

Tässä asioita, jotka vaikuttavat työmäärään ja sitä kautta myös hintaan.

  1. Tuotteet

    1. Paljonko tuotteita kauppaan tulee?
    2. Miten tuotteet eroavat toisistaan? Onko ihan erilaisia tuotteita, vai onko tuotteet variaatioita toisistaan? Esim. TV ja sohva, T-paita S ja T-paita XL. Onko tuotteilla yhdistäviä tekijöitä – koko, väri esim.?
  1. Kuinka tuotteet toimitetaan

    1. Onko yrityksellä olemassa olevia sopimuksia tavaran toimittamisesta
    2. Onko tuotteissa poikkeavia toimitustapoja jos määrä muuttuu tai vaatiiko jokin tuote kokonaan erilaisen toimitustavan?
  2. Kuinka tilaukset käsitellään

    1. Onko yrityksessä tilausjärjestelmä, jonne tilausten tulee sujahtaa automaattisesti? – Eri järjestelmien yhteen sovittaminen automaattiseksi työnkuluksi vaatii aina hieman enemmän selvitystyötä, joka otetaan huomioon jo tarjousvaiheessa.
    2. Jos yrityksessä ei ole omaa järjestelmää, niin riittäisikö tilausten käsittely verkkokaupan taustajärjestelmässä (esim. WooCommerce)
  3. Toiminta-alue

    1. Tehdäänkö kauppaa Suomessa vai kansainvälisesti
    2. Millä kielillä sivusto toteutetaan?
  4. Aikataulu

Verkkokauppa ja -sivu toteutukset vievät oman aikansa. Liian kovalla kiireellä ei kannata lähteä liikenteeseen. Keskimäärin suunnitteluun, tekniseen toteutukseen, testaukseen ja julkaisuun kannattaa varata 3-4 kuukautta aikaa. Pienemmät kokonaisuudet voi sujahtaa valmiiksi nopeamminkin, mutta laajemmat kokonaisuudet kannattaa toteuttaa kiirehtimättä.

Kokemuksesta voimme kertoa, että myös tilaajan tulee käyttää aikaa projektiin. Sisällön tuottaminen on vähintään yhtä suuri työ kuin tekninen toteuttaminen. Kuvien ja tekstien tuotantoon voi toki hankkia apua. Usein verkkokaupan tekijöillä on sisällöntuotantotiimi mukana edistämässä projektia. Jos ei ole, silloin muista varata omaa aikaasi projektiin.

VINKKI – sisällön suunnittelu kannattaa aloittaa heti kun päätös verkkokaupan pystyttämisestä on tehty.

Me LevelUpilla toteutamme verkkokaupan, joka soveltuu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin! Lue lisää palvelustamme täältä.