Digimarkkinoinnin pelikenttä on jatkuvasti muuttuva, moniulotteinen ja valppautta vaativa paikka. Erilaisia kanavia ja sisältömuotoja on enemmän kuin markkinoijan päivässä tunteja. Ei ihme, jos välillä meinaa olla suunta ja fokus hukassa.
Tässä blogitekstissä esittelemme kolmen kulmakiven muistisäännön, joka auttaa yksinkertaistamaan digimarkkinoinnin kokonaisuutta. Nyt voit palauttaa hallinnantunteen työpäivääsi, sillä täytyy muistaa vain kolme asiaa.
1 – Kotipesä kuntoon
Digimarkkinoinnin tavoite on ohjata verkossa liikkuva potentiaalinen asiakas sinun tuotteidesi tai palveluidesi ääreen. Digitaalisessa maailmassa se tarkoittaa verkkosivuja tai verkkokauppaa – yrityksesi kotipesää verkossa.
Ensimmäinen asia, joka sinun digimarkkinoijana kannattaa tehdä, on laittaa kotipesä kuntoon. Sellaiseen kuntoon, että kun joku sinne poikkeaa, hän ihastuu näkemäänsä.
- Viestisi on kristallinkirkas: uusi kävijä ymmärtää heti, minkä ongelman tämä yritys ratkaisee.
- Visuaalinen ilme on brändisi mukainen, sopivan nykyaikainen ja fresh.
- Tuotteet ja palvelut on kuvattu asiakasta kiinnostavalla tavalla.
- Ostopolku nappaa mukaansa – suoraan kaupoille, ajanvaraukseen tai yhteydenottoon.
Katsotaan tästä yksi esimerkki. Minkä ratkaisun Storytel tarjoaa ja kenelle? Mitä kävijän toivotaan tekevän tällä pääsivulla, jotta ostopolku lähtee etenemään?
Kotipesään kuuluvat myös somekanavat. Jos potentiaalinen asiakas lähtee etenemään ostopolkua yrityksesi sivuilla, hän saattaa kurkkia lisätietoja somekanavista rakentaakseen luottamusta brändiisi. Mikä on ajankohtaista? Ovatko muut innoissaan tämän yrityksen palveluista?
Verkkosivut, verkkokauppa tai muu digitaalinen palvelualusta on yrityksesi tärkein digitaalinen omaisuus. Kehitä sitä jatkuvasti ja pysähdy välillä tekemään sisäinen auditointi: Onhan kotipesä edelleen valmis vastaanottamaan uudet ja vanhat asiakkaat.
2 – Nappaa kiinni verkossa olevasta kysynnästä
Edullisin tapa löytää yrityksellesi uusia asiakkaita on napata kiinni olemassa olevasta kysynnästä. Ihmiset etsivät palveluita verkosta paitsi hakukoneiden myös enenevässä määrin somekanavien hakuominaisuuksien avulla.
Verkkokysynnästä saat kiinni pääasiassa kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
- Hakukoneoptimoinnilla, eli kehittämällä verkkosivustosi tai somesisältöjesi löydettävyyttä.
- Hakumainonnalla, eli maksamalla esim. Googlelle sponsoroidusta sisällöstä hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että sivustosi tai somekanaviesi auktoriteetti kaikkien Internetin sisältöjen joukossa kasvaa. Kanavissasi julkaistaan uutta, potentiaalista asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Sisältö voi olla hauskaa, hyödyllistä, kaunista tai inspiroivaa – mikä ikinä onkaan se koukku, mihin ihmiset tarttuvat.
Google Ads -mainontaa käytetään usein synonyyminä hakukonemainonnalle. Niin se kyllä pitkälti onkin, vaikka toki Bing-mainontaakin tehdään ja myös somekanavissa on mahdollista mainostaa hakutulosten yhteydessä.
Googlen haku on volyymiltään sen verran merkittävä verrattuna muihin vaihtoehtoihin, että siitä on ainakin paras aloittaa. Jos sivustosi on esimerkiksi uusi tai olet juuri lisännyt yrityksesi tarjoamaan uudenlaisia palveluita, mainonta on nopea tapa päästä hakutuloksissa hyville sijoituksille.
Hakumainonta on siis nopea – se on käynnissä jopa tunnin päästä siitä, kun päätetään aloittaa. Huono puoli on se, että jokainen mainosklikkaus maksaa hiukan.
Hakukoneoptimointi taas reagoi hitaammin: tulokset tulevat kuukausien ja vuosien aikana, mutta eivät sitten maksa enää erikseen yhtään mitään.
Hakukoneet ja hakutoiminnot somepalveluissa ovat tiesi olemassa olevan kysynnän ohjaamiseksi oman yrityksesi suuntaan. Pidä aina huoli, että saat kysynnästä osuutesi!
Mitä on hakusanamainonta ja 5 vinkkiä hakukoneoptimointiin -artikkeleista lisää vinkkejä tähän aiheeseen.
3 – Luo mainonnalla uutta kysyntää
Jos verkossa vellova kysyntä ei ole riittävä yrityksesi liikevaihdon tai kasvun takeeksi, on aika luoda uutta kysyntää.
Kysynnän luominen on hiukan pidempi polku, kuin olemassa olevaan kysyntään vastaaminen. Tarvitset asiallesi huomiota herättävän viestin, joka todennäköisesti koostuu visuaalisista sisällöistä, tekstistä ja äänimaailman asioista. Ehkä tarvitset mainosvideon.
Kun viestisi on kohdallaan ja kohderyhmää puhutteleva, verkkomainonta-alustat tarjoavat hämmästyttävän osuvia kohdennusmahdollisuuksia kampanjallesi, esim. yrityspalveluita ostavat, kauneudenhoitoalan palveluita usein käyttävät tai hirsitaloista kiinnostuneet. Kohdentamalla mainoksesi asiastasi kiinnostuneille henkilöille koko kansakunnan sijaan, saat parhaan tuoton mainoseuroillesi.
Mainonnalla voit myös varmistaa, että ostopolku tulee kuljettua loppuun juuri sinun yrityksesi verkkopalvelussa. Uudelleenmarkkinointi-kohdennus muistuttaa sivustokävijääsi viimeistelemään oston, ajanvarauksen tai muun tavoitteen.
Varmista, että tärkeimmät viestisi tulevat nähdyksi kohderyhmässäsi. Näin pysty luomaan uutta kysyntää.
Digimarkkinointi yksinkertaisesti – Yhteenveto
Digimarkkinoinnin kolme kulmakiveä: kotipesä, kysyntään vastaaminen ja kysynnän luominen. Kuin kylmä, koho ja kompressio. 🙂 Toki jokaisen otsikon alle mahtuu runsaasti tekemistä ja erilaisia osa-alueita hallittavaksi, mutta näistä kolmesta on hyvä lähteä liikkeelle.
Kun pysähdyt oman markkinointisi kulmakivien ääreen säännöllisesti, huomaat, jos joku osa-alue on jäänyt paitsioon ja voit tehdä korjaavan liikkeen.
Jos tuntuu, että haluaisit sparrailla aiheesta ammattilaisen kanssa, olemme täällä valmiina auttamaan. Laita tästä yhteydenottopyyntö, kerro huolesi ja tavoitteesi, niin yhdistämme sinut ystävällisen asiantuntijamme kanssa.