Omnibus-direktiivi tuo muutoksia alennusilmaisun markkinoinnin sääntöihin
Muutokset kuluttajansuojaan vaikuttavat monin tavoin esimerkiksi verkkokauppojen toimintaan. Yksi niistä on hinnanalennusilmoituksia koskeva kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §, joka uudistuu täysin heti vuoden 2023 alussa.
Mitä muutoksia alennusmarkkinoinnin sääntöihin on tulossa?
Jatkossa tavaroiden alennusmarkkinoinnissa täytyy ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Jos puolestaan yhtäjaksoisessa, enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus nousee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Meillä on sinulle valmis ratkaisu olemassa!
Omnibus-direktiivin alennusmarkkinoinnin sääntöjen uudistukset tiivistettynä
Omnibus-direktiivi tuo muutoksia alennusilmaisun markkinoinnin sääntöihin.
Alennusmainosten suunnittelussa tulee jatkossa ottaa huomioon seuraavat asiat:
- mainostettavan tavaran kuvan, alennetun hinnan ja alennusta kuvaavan ilmaisun tulee vastata toisiaan
- jos mainos sisältää tarjouksessa olevien hyödykkeiden lisäksi esimerkiksi normaalihintaisia hyödykkeitä, tarjouksessa olevat hyödykkeet on selkeästi erotettava tarjoukseen kuulumattomista hyödykkeistä
- kuluttajalle syntyvä mielikuva ja yleisvaikutelma mainoksesta tulee vastata todellisuutta
Yleiset periaatteet ja 30 päivän pääsääntö:
Kun tavaraa markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan, markkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana, listaa omnibus-direktiivi.
Alin hinta on ilmoitettava hinnanalennusta kuvaavien ilmaisujen yhteydessä mm.
- alennusmyynnissä, loppuunmyynnissä ja tarjousmarkkinoinnissa
- tilanteissa, joissa tavaran hinta tai hinnanalennus ilmoitetaan esimerkiksi euromääräisenä, prosentuaalisesti, sanallisesti tai numeraalisesti (esim. “-30 %”, “ALE”, “kysy tarjoushintaa” ja “Black Friday –tarjoukset”)
Hinnanalennuksen asteittainen suurentaminen – 60 päivän sääntö
Jos yhtäjaksoinen markkinointikampanja kestää enintään 60 päivää ja hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Jos markkinointikampanja kestää kauemmin kuin 60 päivää, on sovellettava 30 päivän pääsääntöä.
Alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuus ei koske mm. näitä tilanteita:
- omaa myyntihintaa verrataan kilpailijoiden hintoihin tai hintatasoon markkinoilla: ”halvin ruokakori”
- paljousalennuksia: ”kaksi yhden hinnalla”
- tarjouksia, joissa tietyn tavaran ostajalle luvataan toinen tavara kaupan päälle: ”sohvan ostajalle rahi ilmaiseksi”
- markkinoidaan palvelua “hiusten leikkaus –15 %”
- tarjotaan kohdennettua mahdollisuutta saada alennusta jostakin tietystä tavarasta, tavararyhmästä tai koko valikoimasta, esimerkiksi alennuskoodilla: “etusi alekoodilla –20 %, koodi: 12345”
Alennusmarkkinoinnin toteuttaminen WooCommerce-verkkokaupassa
Omnibus-direktiivin muutokset alennus- ja edullisuusmarkkinoinnin sääntöihin vaikuttavat erityisesti verkkokauppojen toimintaan.
Onko yritykselläsi WooCommerce-verkkokauppa?
Alennus- ja edullisuusilmaisulla tuodaan esille yrityksen oman myyntihinnan edullisuutta suhteessa toiseen hintaan. Markkinoinnissa on tärkeää huomioida esimerkiksi se, mihin hintaan omaa voimassa olevaa myyntihintaa tai hintatasoa verrataan.
Jos ette itse tiedä, kuinka toimia alennusmarkkinoinnin muutosten suhteen, meillä on tarjota ketterä ja yksinkertainen ratkaisu. ⬇️
Ratkaisumme tuo verkkokaupan tuotesivulle näkyviin alennushinnat uusien sääntöjen mukaan. Kuvassa esimerkki asiakkaamme verkkokaupasta, jossa 30 päivän alin hinta on tuotu esille selkeästi ja uusien sääntöjen mukaisesti.
Kirjoitimme aiheesta tarkemmin blogiimme, klikkaa alta ja käy lukemassa lisää!