Verkkosivuston seuranta ja evästeasiat ovat olleet ajankohtaisia puheenaiheita viime aikoina, etenkin Googlen uuden GA4:n ja Consent Mode V2:n myötä. Jotta sivuston mittaukset ja evästehallinta saadaan ajan tasalle ja GDPR-vaatimusten mukaisiksi, tarvitaan selkeät toimenpiteet. Artikkelissa käymme läpi, miten GA4 ja Cookiebot-evästehallinta toimivat yhdessä varmistaen luotettavan ja lainmukaisen seurannan.
GA4 + Cookiebot evästehallinta
Viime kesänä paljon keskustelua herättäneestä siirtymisestä Google Universal Analyticsista on kulunut jo yli vuosi, sillä UA lopetti mittauksensa valtaosassa verkkosivustoista 1.7.2023.
Alkuvuodesta 2024 yksi digimarkkinoinnin keskeisimmistä aiheista on puolestaan ollut evästehallinta ja Googlen uusi Consent Mode V2, joka tuli voimaan helmi-maaliskuun vaihteessa.
Evästeasioissa ajan tasalla pysyäkseen sivuston ylläpitäjien on hyvä ottaa huomioon vähintään seuraavat seikat:
- Sivulle saapuessa ei saa ladata evästeitä (paitsi välttämättömät, eli sellaiset, joita ilman sivu ei toimi).
- Käyttäjälle tulee antaa mahdollisuus valita, mitä evästeitä ladataan ja mitä ei.
- Käyttäjälle tulee antaa mahdollisuus hylätä kaikki muut paitsi välttämättömät evästeet.
- Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus nähdä, mitä evästeitä käytetään ja miksi.
- Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus muuttaa suostumustaan evästeisiin.
”Cookiebotin edistynyt evästehallinta integroituna Google Analytics 4:ään takaa, että evästeiden lupa-asiat on hoidettu asiallisesti.”
GA4 Cookiebot-evästehallinta ja GDPR
3 syytä valita Cookiebot evästehallintaan GA4 yhteydessä
Cookiebotin edistynyt evästehallinta integroituna Google Analytics 4:een takaa, että evästeiden lupa-asiat on hoidettu asiallisesti.
1) Aina ajantasalla
Cookiebot skannaa sivuston kuukausittain ja määrittelee automaattisesti luokitukset evästeisiin, vaikka sivustolle tehtäisiin muutoksia.
2) Velvoitteiden ulkoistaminen
Cookiebot-integraation avulla verkkosivukävijät voivat itse muuttaa evästeasetuksia GDPR:n mukaisesti. Sinun ei siis tarvitse huolehtia tästä manuaalisesti, vaan järjestelmä huolehtii sen puolestasi.
3) Kattavammat tilastot
Meidän tarjoamamme ratkaisupaketin avulla mahdollisimman suuri osa verkkosivukävijöistä hyväksyy evästeet, jolloin saadaan enemmän tilastoja kävijöistä. Nämä johtavat muun muassa siihen, että mainosalustat tuottavat tehokkaammin tuloksia ja tilastot peilaavat todellista tilannetta paremmin.
Verkkosivuston seuranta ja evästeasiat kertaheitolla ajan tasalle
Vaikka Universal Analytics lopettikin mittauksensa jo yli vuosi sitten, on siirtyminen uuteen GA 4:ään monilla yrityksillä edelleen tekemättä. Vielä harvempi yritys täyttää Googlen uuden Consent Mode V2:n vaatimukset.
Mikäli sivustolta ja mainosalustoilta saatavan datan haluaa pitää luotettavana ja ajan tasaisena sekä ennen kaikkea pitää mittarit GDPR-vaatimusten mukaisina, kannattaa evästehallinta ja seuranta-asiat laittaa kuntoon viipymättä.
Yhdistämällä Google Analytics 4:n ja Cookiebot-asennuksen, pidät huolen, että evästeiden lupa-asiat ovat GDPR:n mukaisia.