Uusasiakashankinta on monille yrityksille elintärkeää ja usein myös yksi keskeinen haaste, etenkin silloin, kun yritys haluaa kasvaa. Miten varmistaa, että käytössä olevat resurssit, kuten aika ja raha, kohdistuvat parhaisiin mahdollisiin asiakasryhmiin? 

Iteratiivinen prosessi tarjoaa ratkaisun tähän haasteeseen. Se perustuu jatkuvaan testaamiseen, datan analysointiin ja strategian parantamiseen, jolloin asiakashankinnasta tulee tehokkaampaa ja tuloksekkaampaa. 

Mikä on iteratiivinen prosessi uusasiakashankinnassa? 

Iteratiivinen prosessi on erinomainen keino uusasiakashankintaan. Se on suunnitteluprosessi, toiselta nimeltään kiertosuunnittelu tai evolutiivinen suunnittelu, jossa kerättyä dataa parannetaan kerta toisensa jälkeen aina uuden datan perusteella. 

Asiakashankinnassa tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että soitetaan potentiaalisille asiakkaille (esimerkiksi 100 puhelua valitulle kohderyhmälle), analysoidaan puheluista saadut tulokset ja optimoidaan toimintaa sen perusteella. Prosessin toistaminen antaa yritykselle arvokasta tietoa kohderyhmistä ja auttaa keskittymään niihin, joista löytyy eniten potentiaalia. 

Prosessin hyödyt uusasiakashankinnassa 

Iteratiivisen prosessin käyttö uusasiakashankinnassa tuo useita etuja: 

  • Kohdennetumpi asiakashankinta: Pienen kohderyhmän kontaktointi, datan analysointi ja kohderyhmän optimointi on helpompaa kuin, että tavoiteltaisiin summassa tuhatta satunnaista yritystä. 
  • Ajan ja rahan säästö: Kun toimintaa parannetaan jatkuvasti, aika ja raha ei valu vääriin kohderyhmiin. 
  • Paremmat tulokset: Iteratiivinen prosessi takaa, että soittolistat kehittyvät jatkuvasti tehokkaammiksi, mikä parantaa asiakashankinnan tuottavuutta. 

Iteratiivinen prosessi sopii erityisesti sellaisille yrityksille, jotka haluavat kehittää asiakashankintaansa tarkasti ja oppia jokaisesta vaiheesta optimoidakseen seuraavia toimenpiteitä. 

Lue, miten olemme olleet mukana luomassa asiakkaidemme menestystarinoita.

Iteratiivisen prosessin vaiheet uusasiakashankinnassa 

Iteratiivinen prosessi voidaan jakaa neljään keskeiseen vaiheeseen: suunnittelu, toteutus, analysointi ja optimointi. 

1. Suunnittelu: Kohderyhmän määrittely ja tavoitteiden asettaminen 

Ensimmäisessä vaiheessa määritellään yrityksen uusasiakashankinnan tavoitteet ja kohderyhmä. Tämä voi sisältää esimerkiksi seuraavat toimet: 

  • Kohderyhmän määrittely ja segmentointi. 
  • Asiakasprofiilien luominen (kuvataan ihanneasiakas esimerkiksi yrityksen toimialan, koon ja sijainnin perusteella). 
  • Tavoitteiden asettamisen (kuinka monta potentiaalista asiakasta halutaan tavoittaa ja kuinka monta kauppaa on tavoitteena solmia). 

2. Toteutus: Puhelujen soittaminen kohderyhmälle 

Kun suunnitelma on valmis, on aika siirtyä toteutukseen. Valitaan esimerkiksi 100 potentiaalista asiakasta, jotka vastaavat määriteltyä kohderyhmää. Soitetaan heille, esitellään yrityksen tarjoamat palvelut tai tuotteet ja kartoitetaan kiinnostus. 

3. Analysointi: Datankeruu ja analyysi 

Soitettujen puheluiden jälkeen on aika analysoida tulokset – kuka tai ketkä 100 asiakkaasta olivat potentiaalisimpia, millä alueella yritykset toimivat ja mikä on yritysten liikevaihto, henkilöstömäärä ja kasvuluokka. Ketä henkilöä yrityksestä kannattaa tavoitella ja mihin aikaan päivästä. 

4. Optimointi: Uusi kohderyhmä ja jatkoanalyysi 

Analyysin jälkeen valitaan uusi, tarkemmin rajattu, esimerkiksi 100 potentiaalisesta asiakkaasta koostuva kohderyhmä, ja prosessi toistetaan – soitetaan seuraavat 100 puhelua, kerätään uusi data ja verrataan sitä aiempiin tuloksiin. 

Vaiheiden toistaminen takaa, että asiakashankinta kehittyy jatkuvasti entistäkin tarkemmaksi ja tehokkaammaksi. 

Iteratiivinen prosessi parantaa uusasiakashankinnan laatua 

Iteratiivinen prosessi on tehokas tapa varmistaa, että uusasiakashankintaan käytettävät resurssit kohdistuvat oikein. Dataan pohjautuva lähestymistapa mahdollistaa kohderyhmän jatkuvan optimoinnin ja auttaa yritystä keskittymään niihin asiakkaisiin, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita tarjotusta tuotteesta tai palvelusta. Samalla vähennetään myös turhia kustannuksia sekä parannetaan asiakashankinnan laatua. 

Ota yhteyttä ja kehitä uusasiakashankintaasi 

Me LevelUpilla tarjoamme iteratiiviseen prosessiin perustuvaa asiakashankinnan palvelua, joka varmistaa, että saavutat potentiaalisimmat asiakkaat nopeasti ja kustannustehokkaasti. Ota yhteyttä, niin keskustellaan, kuinka voimme auttaa yritystäsi kasvamaan!