Muistatko vielä, kun perustit yrityksellesi some-tilejä ja rustasit muutaman lauseen tietoihin kuvailemaan yritystäsi? Vieläkö nuo lauseet mahtavat pitää paikkansa, vai olisiko aihetta tehdä kevätsiivous vanhentuneille tiedoille?  

Kun yritystoiminta rullaa menemään ja toiminta kehittyy nopeasti, yrityksestä kirjoitetut kuvaukset jäävät hetkessä vanhentuneeksi tiedoksi. Pari vuotta takaperin ilmoitetut palveluvalikoimat, toimipisteiden osoitteet ja henkilöstömäärät ovat saattaneet muuttua jo moneen otteeseen matkan varrella. Kaiken kiireen keskellä some-tilien Tiedot-osio ei ehkä ole päällimmäisenä mielessä. Tämä koskee myös yhtä lailla yrityksen verkkosivuja.

Ensi kertaa yritykseesi tutustuvalle asiakkaalle nuo vanhentuneet tiedot ovat kuitenkin täyttä totta. Hän näkee ne ensimmäisenä tutustuessaan yritykseesi verkossa – ja juuri verkon kauttahan yrityksiin tänä päivänä yleisimmin tutustutaan.

Et varmasti halua, että potentiaaliset asiakkaat saavat yrityksestäsi vääristyneen kuvan. Siksi suosittelen kurkkaamaan, että ainakin nämä tiedot löytyvät ja ovat ajan tasalla yrityksesi some-tileillä.

1. OSOITE- JA AUKIOLOTIEDOT

Kun asiakas päättää vierailla yrityksessäsi, on some usein se paikka, josta osoite- ja aukiolotiedot etukäteen tarkistetaan. Siksi niiden on syytä olla ajan tasalla. Mikä ärsyttääkään asiakasta enemmän kuin turha reissu väärään paikkaan tai väärään aikaan?

2. YHTEYSTIEDOT

Miten asiakas tavoittaa teidät? Onhan somessa esillä puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet, joista asiakas saa teiltä varmasti nopean vastauksen? Tämä on pieni asia, mutta saattaa pahimmillaan johtaa ilman vastausta jääneen asiakkaan kääntymään kilpailijoiden puoleen.

3. PALVELU- JA TUOTEVALIKOIMA

Usein tuotevalikoima laajenee ja muuttaa muotoaan ajan myötä. Myynnin kannalta on pidettävä huoli siitä, että uudet palvelut ja tuotteet ovat kunnolla esillä. Kukaan ei osaa tulla kysymään uusista mahdollisuuksista, jos niistä ei ole kerrottu missään. Toisaalta on hyvä huolehtia myös, ettei somessa tai verkkosivuilla ole tarjolla tuotteita tai palveluita, joita yrityksenne ei todellisuudessa enää tarjoa.

Facebookissa tuotevalikoiman saa nykyään näppärästi esille Kauppa-osioon, johon on mahdollista lisätä tuotekuvat ja -kuvaukset. Asiakkaita voi Kauppa-osioin tuotteista ohjata suoraan omaan verkkokauppaan ostamaan kyseisen tuotteen. Jos yrityksesi myy fyysisiä tuotteita, kannattaa osiossa nostaa ainakin keskeisimmät tuotteet esille.

4. MIELIKUVAT

On hyvä tarkistaa, että some-tileillä olevat kuvaukset yrityksestä sekä profiili- ja kansikuvat ovat yrityksen nykyisen brändin mukaisia ja luovat haluttua mielikuvaa yrityksestä ulospäin. Jos yrityksesi oli aiempien kuvausten kirjoitushetkellä yhden miehen kotikonttori, josta onkin vuosien saatossa kuoriutunut kymmenkunta henkeä työllistävä menestyjä, kannattaa nykyinen asema tuoda esille toki myös somessa.

Huomaa, että kansikuvan voi Facebookissa korvata myös 20-90 sekunnin mittaisella kansivideolla. Näyttävällä kansivideolla kiinnität Facebook-sivun vierailijan huomion nopeasti ja esittelet yrityksesi näppärästi lyhyessä ajassa.

5. LISÄTIETOJEN TÄYDENNYS

Jos yrityksestä on lisätty vain perustiedot some-tileille niiden perustamisen aikaan, voisit nyt pohtia, löytyisikö yrityksestä jo hieman enemmän kerrottavaa. Katso siis läpi, mitä muita lisätietoja voit somessa kertoa! Linkkaa esille ainakin yrityksesi muut some-tilit ja jaa vaikka yrityksesi tarina uusille tuttavuuksille luettavaksi  Yritystarinan jakaminen onnistuu Facebookissa nykyään blogityyppisen tekstin muodossa.

Sitten ei muuta kuin kurkkaamaan some-tilienne tilanne näiden kohtien osalta ja korjaamaan tiedot kuntoon!