Remarketing- tai retargeting-mainonta eli suomeksi uudelleenmarkkinointi – Mitä se on? 

Suomeksi termistä puhutaan uudelleenmarkkinointina tai uudelleenmainontana. Nämä kaikki termit tarkoittavat samaa asiaa: mainosten näyttämistä heille, jotka ovat jo kerran käyneet verkkosivuilla. Uudelleenmarkkinoinnin tarkoitus on houkutella sivustokävijät palaamaan uudestaan sivustolle suorittamaan haluttu tavoite loppuun.  

Olet varmasti itsekin ollut tilanteessa, jossa sivustovierailusi jälkeen yrityksen mainokset alkavat seuraamaan sinua esimerkiksi eri verkkosivujen mainospalkkeihin tai sosiaalisen median kanaviin. Tämä on uudelleenmarkkinointia. 

Miksi tehdä uudelleenmarkkinointia? 

Useimmat asiakkaat vierailevat sivustollasi monta kertaa ennen kuin tekevät verkkokauppaostoksen tai ottavat sinuun yhteyttä. Sen takia uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa muistuttaa potentiaalisia asiakkaita yrityksestäsi ja saada heidät takaisin sivuillesi.  

Uudelleenmarkkinoinnin avulla pystytään myös kohdentamaan uudelleenmarkkinointimainoksia tehokkaasti esimerkiksi tarjoamalla alennuksia tai muita etuja, joita verkkosivuston muut kävijät eivät näe. 

 

Suosituimmat uudelleenmarkkinointi-kanavat  

Google Ads 

Googlessa uudelleenmarkkinointia voidaan tehdä oman Google Ads- mainostilin kautta. Mainoksia voidaan kohdentaa Display-verkostossa, Googlen sanahakumainoksissa sekä YouTubessa.  

Facebook 

Facebookissa uudelleenmarkkinointia voidaan tehdä Business Manager- tilin kautta. Samalla työkalulla mainokset saadaan näkymään myös Instagramissa. Facebookissa mainonnan kohdentaminen voidaan yhdistää Facebookin omien mainoskohdennusten kanssa ja kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen tai kiinnostusten kohteiden mukaisesti.  

Uudelleenmarkkinoinnin tekninen toteutus 

Periaatteessa ainoa asia, jota tarvitaan uudelleenmarkkinoinnin aloittamiseen, on yrityksen verkkosivut. Sivustolle asennetaan kunkin mainosalustan tarpeisiin luotu pikseli eli lyhyt koodinpätkä, joka alkaa keräämään dataa sivustovierailijoista. Tämän jälkeen luodaan halutut kohderyhmät mainosalustuille mainostamista varten. Sen jälkeen voidaan käynnistää uudelleenmarkkinoinnin mainoskampanja.