”Messuille lähdetään, kun onhan niillä käyty joka vuosi.” Tällaisia perusteluita kuulee yrityksiltä, jotka käyvät vuosittain messuilla osaamatta kertoa että miksi.
TAPAHTUMALLAKIN ON TAVOITE
Jotta yritys voi sanoa että messuille kannattaa lähteä, tulee valmistelut tehdä hyvin. Hyvillä valmisteluilla taataan se, että messuilta saadaan tulosta. Messuille valmistautumisen tulisi lähteä liikkeelle tavoitteiden asettamisesta.
Tavoitteena voi olla esimerkiksi:
- lisätä yrityksen, tuotteen tai palvelun tunnettuutta
- saada lisää asiakkaita
- kerätä asiakastietoa potentiaalisilta asiakkailta
Kun tavoite on määritelty, suunnitellaan markkinoinnilliset ja myynnilliset keinot tavoitteisiin pääsemiseksi. Suunnittelussa täytyy huomioida, että messut luovat oman ympäristönsä yrityksen ja asiakkaan välille. Asiakkaalla on valmiiksi omat ennakkokäsityksensä siitä, mitä hän on tullut messuille tekemään ja näkemään.
EROTU MUISTA MESSUAJISTA
Kun suunnittelet messuosastoa, älä missään nimessä tyydy osaston nurkassa huojuvaan roll upiin. Messukävijät ovat maksaneet lipuistaan ja odottavat, että myös näytteilleasettajat näkevät vaivaa saadakseen heidän huomionsa.
Messuosaston ulkoasun suunnittelu – Käytä ammattilaista apuna!
Tuo messuosastolla näkyviin yrityksesi ja tuotteidesi ilme ja viesti. Kiinnitä messukävijän huomio ja laita asiakas huutamaan WOW! Näin saat asiakkaat jonottamaan osastollesi. Parhaimmillaan osaston ilme tukee messusuunnitelmaasi ja auttaa pääsemään tavoitteisiin – panosta siihen!
HUOMIO MESSUILLA TYÖSKENTELYYN
Messuilla työskentely vaatii henkilökunnalta palveluasennetta ja iloista mieltä. Varusta henkilökunta erottuvaan asuun, jotta messukävijät löytävät helposti henkilön jolta voi kysyä lisää.
Varmista henkilöstön yhtenäiset asut ja ohjeistukset messuille.
Työntekijöiden tarkoitus ei ole tulla messuille nojailemaan tiskiin, naputtelemaan kännykkää ja rilluttelemaan. Messuinvestointi tuottaa yritykselle, jos koko messuhenkilöstö tekee töitä tavoitteen eteen. Ohjeista henkilöstölle ketä haluatte tavata, mitä haluatte asiakkaille kertoa, mitä tietoa haluatte asiakkaalta kerätä ja kuinka asiakkuuksia hoidetaan messujen jälkeen.
PAKKAA MUKAAN KÄTTÄ PIDEMPÄÄ
Messusuunnitelmassa päätetään se, kuinka asiakkaiden kanssa osastolla toimitaan. Samalla suunnitellaan millaista materiaalia tarvitaan myynnin tueksi. Erilaista materiaalia on hyvä varata erilaisiin tilanteisiin:
Kun tuote/palvelu on asiakkaalle täysin uusi – Tarvitset materiaalia herättämään luottamusta ja kiinnostusta.
Kun tuote/palvelu on ennestään asiakkaalle tuttu – Tarvitset keinoja ostoprosessin tukemiseen.
Kun asiakas jää vielä miettimään tarvettaan – Tarvitset mieleenpainuvan Give-Awayn, jolla jäät asiakkaan mieleen.
Kun asiakasta kiinnostaa, hän palaa verkkosivuillenne – Tarvitset mobiilissa toimivat, ajantasaiset verkkosivut.
MUISTILISTA MESSUILLE TARVITTAVIIN MATERIAALEIHIN:
Verkkosivut
Esitteet
Presentaatiot
Flyerit
Käyntikortit
Give-awayt
Tavoitteen saavuttaminen ei ole yksinkertaista. Tarvitset suunnitelman ja vahvaa visuaalista näkemystä, jotta saat tuotua sanomasi erottuvasti esiin – kilpailethan kävijän huomiosta kaikkien muiden näytteilleasettajien kanssa!
ASIAKAS HALUTAAN TAVOITTAA MYÖS MESSUJEN JÄLKEEN
Kun messut on ohi, on suotavaa, että messuilla tavatut ihmiset muistavat yrityksemme myös tapahtuman jälkeen. Jos toimet on tapahtumassa ovat onnistuneet, odotamme todennäköisesti kävijöiden etsivän meitä myöhemmin verkosta. Verkkosivujen sisältö on hyvä muistaa freesata ajoittain ja nyt on juuri oikea sauma tarkistaa että sisällöt on ajantasalla. Tietenkin yhtä tärkeää on, että tekniikka on päivitetty tälle vuosituhannelle, eli verkkosivujen toiminta mobiilissa on mutkatonta ja selkeää. Jos verkkosivut kaipaa uusimista, niin sen suunnittelu kannattaa aloittaa heti. Verkkosivu-uudistuksessa kun yleensä vierähtää aikaa muutamia kuukausia.
PYYDÄ APUA – SAAT VINKKEJÄ ASIAKKAAN KOUKUTTAMISEEN
Olemme mukana suunnittelemassa messut kanssasi ja toteutamme materiaalit messuille osastosta aina esitteisiin ja verkkosivuihin saakka. Löydät meiltä ratkaisut monen kokoiseen tarpeeseen.