Teen kauppaa ainoastaan sosiaalisessa mediassa. Tämä on lause, johon törmää tasaisin väliajoin eri some-kanavissa. Jos pureutuu syvemmälle tämän lauseen heittäneiden henkilöiden taustalle, näkee välittömästi että tulosten eteen on tehty lujasti töitä. Jotain he ovat tehneet oikein, mutta mitä?

Virhe numero yksi, johon usein sorrutaan on omien palveluiden tuputtaminen. Ketä tuotetöötti kiinnostaa? Ei ketään. Menestyksekkään sosiaalisen median käytön kaksi kulmakiveä ovat

1) Jaa mielenkiintoista sisältöä, josta on muille jotain hyötyä

2) Keskustele

Miksi jakaa tietoa ilmaiseksi, josta pystyisit laskuttamaan asiakasta? Jos et tuo omaa osaamistasi esille somessa, mistä muut tietävät, miten hyvä olet? Vinkkien ja oivallusten jakaminen ei varmasti vie sinulta yhtään asiakasta, päinvastoin. Some-vinkin Twitterissä nähnyt henkilö saattaa muistaa sinut, kun hänellä on tarvetta some-koulutukselle. Hei tuo oli se hyvä ja mukavan oloinen tyyppi, joka jakaa vinkkejä Twitterissä ja LinkedInissä.

Keskustelut kehittävät osaamista

Keskustelu ja vuorovaikutus on sosiaalisen median idea ja pääpointti. Some toimii aina kaksisuuntaisesti. Vaikka olisit eri mieltä asioista, kannattaa oma näkökulma tuoda rakentavasti esille. Erilaiset mielipiteet auttavat näkemään asioita eri perspektiivistä, mikä kehittää myös omaa tekemistä.

Sinä olet kiinnostava

Toivottavasti näiden vinkkien innoittamana mahdollisimman moni innostuu ja aktivoituu somessa. Ei päivitysten tarvitse olla maailmaa mullistavia ja sellaisia, joita kukaan ei ole ennen keksinyt. Muista, että mielenkiintoisin asia olet sinä itse. Tuo rohkeasti oma osaamisesi esille ja muista, että tulosten saavuttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä.

Pikakatsaus asiantuntijoiden suosituimpiin some-kanaviin

LinkedIn – täysin työelämään tarkoitettu kanava, jossa omaa osaamista voi tuoda tilapäivitysten lisäksi blogien avulla.

Twitter – avoin some-kanava, jossa ei tarvitse lähettää kontaktipyyntöjä. Avoimuuden ansiosta voit osallistua helposti sinua kiinnostaviin keskusteluihin

Facebook – toimii useimmille henkilökohtaisena some-kanavana, mutta ammatillisia ryhmiä löytyy paljon ja niistä saa varmasti iloa irti.