Maksuvaihtoehdot uuteen järjestykseen
Suomen Yrittäjät kirjoittivat aiemmin tiedotteessaan, kuinka lokakuun alusta lähtien verkkokauppoihin ja kuluttajaluottoihin on luvassa muutoksia. Jatkossa verkkokauppojen maksutapavaihtoehdot on esitettävä asiakkaalle niin, ettei ensimmäisenä vaihtoehtona ole luotolla maksaminen tai muu tapa, jossa maksua lykätään tulevaisuuteen.
Muutoksen taustalla on kuluttajansuojalaki, jonka tavoitteena on vähentää kuluttajien velkaantumista. Muutos astuu voimaan 1.10.2023 alkaen, joten tähän mennessä verkkokauppojen ja kulutusluottoja tarjoavien yritysten on huolehdittava muutoksien täytäntöön panosta.
Muutos käytännössä
Verkkokaupan on jatkossa tarjottava maksutapa-vaihtoehtojaan seuraavassa järjestyksessä:
- Maksutavat, joissa maksua ei voi lykätä. Näitä ovat tavallinen verkkopankkimaksu, Visa Electron / debit ja erilaiset kulttuuri- ja liikuntaedut.
- Maksutavat, joihin voi liittyä myös luotolla maksaminen tai maksun lykkääminen. Näitä voivat olla erilaiset debit-credit- yhdistelmäkortit tai Mobilepay- johon myös voi astettaa maksuvaihtoehdoksi yhdistelmäkortin.
- Maksun lykkääminen. Tähän kategoriaan kuuluvat kaikki maksutavat, joissa haetaan tai käytetään luottoa tai muuta maksun lykkäystä. Esimerkiksi postiennakko, luottosopimus, maksuaika- tai luottokortti.
HUOM! Mitään maksutapaa ei saa myöskään jatkossa asettaa asiakkaalle oletusvalinnaksi. Ei edes siinä tapauksessa, että asiakas on maksanut samalla maksutavalla aikaisemmin verkkokaupassa. Kuluttajan on siten valittava maksutapa aina erikseen oston yhteydessä.
Maksutapojen muutokset WordPress-lisäosissa
Teimme LevelUpilla selvitystyötä siitä, kuinka asiakkaidemme verkkokaupoissa käytössä olevissa WordPress-lisäosissa nämä kuluttajansuojalakia koskevat muutokset on otettu huomioon. Osalla maksamiseen erikoistuneilla palveluntarjoajilla tiedottaminen ei ole ollut täysin selkeää. Kyselimme siksi suoraan päivitysten tilannetta heiltä, jotta saisimme varmuuden lisäosien lainmukaisuudesta.
Ylläpitoasiakkaillemme huolehdimme, että listatut lisäosat päivitetään kuun vaihteessa, jotta verkkokaupat ovat kuluttajansuojalain mukaisia.
Lisäosa | Tekijä | Onko lisäosa uudistuvan kuluttajansuojalain mukainen 1.10 alkaen? | Lisätiedot |
---|---|---|---|
Visma Pay maksulisäosa | Visma | On | – Järjestys korjattu viimeisimmässä versiossa (1.0.9) |
WooCommerce Paytrail | Lauri Karisola / markup.fi | On | – Toistaiseksi maksutavoissa väärä järjestys – Ilmoittivat päivittävänsä järjestyksen 1.10 lain mukaiseksi |
Paytrail for WooCommerce | Paytrail | On | – Toistaiseksi maksutavoissa väärä järjestys – Ilmoittivat päivittävänsä järjestyksen viimeistään 1.10 lain mukaiseksi |
Klarna Checkout for WooCommerce | Krokedil | On | – Osa maksutavoista on piilotettu “näytä lisää maksutapoja”-napin taakse – Toistaiseksi maksutavoissa väärä järjestys – Mikäli lisäosa on integroitu muiden vastaavien lisäosien kanssa, muutos ei päivity lisäosaan automaattisesti |
Klarna Payments for WooCommerce | Krokedil | On | – Toistaiseksi maksutavoissa väärä järjestys -Mikäli lisäosa on integroitu muiden vastaavien lisäosien kanssa, muutos ei päivity lisäosaan automaattisesti |
Muutoksia myös henkilöllisyyden varmistamiseen
Henkilöllisyyden varmistaminen on myös muuttumassa verkko-ostosten maksuvaiheessa. Jatkossa ostajan on todennettava henkilöllisyys vahvaa sähköistä tunnistautumismenetelmää käyttäen, silloin kun hän on lykkäämässä maksutapahtumaa. Käytännössä tämä tarkoittaa luotolla, laskulla tai erissä maksamista.
Vahvaa tunnistautumista ei tarvitse kuitenkaan tehdä, mikäli asiakas maksaa tuotteen heti luovutuksen yhteydessä. Näitä tapauksia ovat mm. postiennakolla maksaminen, maksu noudon yhteydessä myymälässä tai kotiinkuljetuksen aikana.