Tunne kilpailijasi
Parhaat verkkosivut löytyvät tutkimalla kilpailijoita. Analysoimalla kilpailijoiden sivujen designia, toiminnallisuuksia ja käyttäjäkokemusta voit varmistaa, että omille sivuillesi tulevat parhaat osiot kaikilta sivuilta. Selvitä mikä houkuttelee asiakkaita ja mikä ei. Hyödynnä kilpailijoidesi kokemusta toimivien sivujen rakentamisessa.
Tunne asiakkaasi digitaalinen polku
Monet panostavat verkkosivujensa designissa uniikkiin käyttäjäkokemukseen. Tempuilla ei kuitenkaan palveluita tai tuotteita myydä. On myös ymmärrettävä, mitä haasteita käyttäjillä on sivustollasi liikkumisessa. Kun ymmärrät asiakkaasi syyn vierailla sivuillasi, voit tuoda heille paremmin esille heitä kiinnostavia elementtejä. Jos esimerkiksi tarjoat ilmalämpöpumppujen asennusta ja korjausta, asiakkaasi saattavat kiinnostua lukemaan erilaisia neuvoja pumpun huolenpitoon. Voit tarjota tällaisia vinkkejä vaikka uutiskirjeen muodossa, jonka asiakkaasi voivat tilata sivustoltasi.
Jos etusivultasi on vaikea löytää oikeaan paikkaan tai se ei lataudu kunnolla, asiakkaasi häipyvät muutamassa sekunnissa. Jos tuotteitasi tai palveluitasi kuvaillaan vaikeilla termeillä tai kirjoitustyyleillä, etsivät asiakkaasi nopeasti helpompitajuisen sivuston. Verkkosivuja rakentaessa on osattava astua asiakkaasi saappaisiin ja miettiä miten asiat heille näyttäytyvät.
Tunne asiakkaasi digitaalinen polku
Monet panostavat verkkosivujensa designissa uniikkiin käyttäjäkokemukseen. Tempuilla ei kuitenkaan palveluita tai tuotteita myydä. On myös ymmärrettävä, mitä haasteita käyttäjillä on sivustollasi liikkumisessa. Kun ymmärrät asiakkaasi syyn vierailla sivuillasi, voit tuoda heille paremmin esille heitä kiinnostavia elementtejä. Jos esimerkiksi tarjoat ilmalämpöpumppujen asennusta ja korjausta, asiakkaasi saattavat kiinnostua lukemaan erilaisia neuvoja pumpun huolenpitoon. Voit tarjota tällaisia vinkkejä vaikka uutiskirjeen muodossa, jonka asiakkaasi voivat tilata sivustoltasi.
Jos etusivultasi on vaikea löytää oikeaan paikkaan tai se ei lataudu kunnolla, asiakkaasi häipyvät muutamassa sekunnissa. Jos tuotteitasi tai palveluitasi kuvaillaan vaikeilla termeillä tai kirjoitustyyleillä, etsivät asiakkaasi nopeasti helpompitajuisen sivuston. Verkkosivuja rakentaessa on osattava astua asiakkaasi saappaisiin ja miettiä miten asiat heille näyttäytyvät.
Suunnittele verkkosivujen tavoitteet
Mitä tarkalleen ottaen haluat saavuttaa sivustosi avulla? Mieti tarkkoja lukuja, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Ne voivat olla esimerkiksi liidien lukumäärän kasvattaminen 10 prosentilla tai konversion kasvattaminen viidellä prosentilla.
Miten aiot mitata sivustosi tehokkuutta? Sivustosi kävijöiden lukumäärä on erityisen tärkeä silloin, jos haluat kasvattaa brändisi tunnettuutta. Jos taas haluat kerätä liidejä, yhteydenottolomake auttaa seuraamaan saatujen liidien määrää.
Pidä tavoitteesi aina realistisina. Analysoimalla kilpailijoitasi voit asettaa realistisia tavoitteita niin sivustosi konversion kasvattamiseen kuin brändisi tunnettuuden kehittämiseenkin. Verkkosivujesi tavoitteiden pitää vastata yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita. Jos esimerkiksi liiketoiminnan tavoitteenasi on kasvattaa myyntiä 25 %, sivustosi tavoite voi olla toteuttaa 10 % tuosta kokonaiskasvusta.
Aseta myös tavoitteillesi deadlinet. Pystytkö saavuttamaan asettamasi tavoitteen sivustollasi puolen vuoden sisällä vai tarvitaanko siihen kenties koko vuosi? Sivustosi alkaa tuottamaan sinulle dataa heti julkaisun jälkeen ja ensimmäisen kuukauden tulosten perusteella pystyt jo arvioimaan, pitääkö jotakin muokata tavoitteiden saavuttamiseksi. Verkkosivuja kannattaa muokata ja parannella niin kauan, että tulokset alkavat näyttää oikealta. Muista huomioida tämä deadlinessa, äläkä aseta sitä liian tiukaksi.
Päätä verkkosivujen tarkoitus
Kun tiedät, mitä asiakkaasi tarvitsevat ja olet asettanut tavoitteesi, voit päättää sivustosi tarkoituksen. Sivustosi voi olla tuotteiden myyntiin keskittyvä verkkokauppa, palvelumyyntiin fokusoiva sivusto tai blogi.
Tuotteiden myyntiin, ja miksei nykyään myös tietynlaisten palveluiden, keskittyvä verkkokauppa toimii erityisen hyvin, kun myydään suoraan kuluttajille. Älä unohda sitä kuitenkaan B2B-puolella. Verkkokaupan perustarkoitus on luoda helppo ja sujuva keino ostaa yrityksesi tuotteita. Kauppaa rakennettaessa täytyy aina pitää asiakkaan ostoprosessi keskiössä ja huolehtia, että se on kokonaisuudessaan sujuva.
Palveluita myytäessä verkkokauppa ei välttämättä ole oikea ratkaisu. Tällöin sivustosi tarkoitukseksi kannattaa asettaa brändisi tarinan kertominen ja asiakkaidesi ostohalun herättäminen. Verkkosivujen on viestittävä luotettavuutta ja asiantuntemusta. Tällaisen sivuston sisältöjen ja ilmeen luominen eroaa huomattavasti esimerkiksi verkkokaupasta.
Blogin avulla pystyt houkuttelemaan sivustollesi pysyvän käyttäjäkunnan, jotka palaavat aina uudestaan lukemaan sisältöjäsi. Sisältöjen on vedottava asiakkaisiisi ja niitä pitää tuottaa säännöllisesti. Näin saat käyttäjäsi palaamaan. Blogi auttaa brändin tai yhteisön rakentamisessa. Mielenkiintoisten sisältöjen avulla voit luoda uskollisia asiakkaita.
Kun valitset verkkosivujesi tarkoitusta, valitse ensin se, joka hyödyttää asiakkaitasi eniten. Kun sivustosi on pystyssä ja olet saanut sen toimivuudesta riittävästi tietoa, voit alkaa miettimään seuraavan osion lisäämistä sivuillesi. Mikään ei estä yhdistämästä verkkokauppaa ja blogia!