Oletko miettinyt, miten nykyiset verkkosivut palvelevat yritystänne sekä verkkosivustolla vierailevia? Voisiko niistä saada enemmän hyötyä irti esimerkiksi myynnin tai asiakaspalvelun tukena?

Lue 9 vinkkiämme tehokkaamman verkkosivuston toteuttamiseen!

1. Informatiivisuus

Hyvät verkkosivut antavat vierailijalle tarpeeksi informaatiota yrityksestä, siitä mitä se tarjoaa, miten se toimii, mitä tuotteita ja palveluita se myy ja kenelle se niitä myy. Kuvaa verkkosivustolle selkeästi millainen yritys on kyseessä ja suuntaa viesti kohderyhmällesi. Yhteystiedot on myös tärkeää asettaa mahdollisimman helposti saataville.

2. Kävijäpolut

Mihin haluatte ohjata asiakkaan, kun hän saapuu sivustolle? Onko vierailijan mahdollista edetä sivustolla sulavasti vai tuleeko umpikuja nopeasti vastaan? Nämä asiat on erittäin tärkeä muistaa huomioida, sillä tämän päivän hektisessä maailmassa potentiaalinen asiakas klikkailee hetkessä itsensä toiselle sivustolle, kun umpikuja tulee eteen. Pidennä vierailijan käyntiä verkkosivustollasi linkittämällä yksittäisiä sivuja keskenään, niin että vierailijalla on aina useampi vaihtoehto jatkaa sivuston tutkimista. Huomioi myös se, että vierailija voi tulla jollekin muullekin sivulle ensimmäiseksi kuin etusivulle – Ymmärtääkö asiakas missä kohtaa kokonaisuutta ollaan, kun kulku ei ala etusivulta?

3. Liidien seuraaminen

Verkkosivujen rakenne kannattaa miettiä huolella myös sen kannalta, kuinka helppoa kävijän kulkua on seurata. Esimerkiksi markkinoinnin automaation avulla voit seurata kävijöiden kulkua ja automatisoida markkinoinnin toimia sen mukaan, kuinka vierailija on sivustolla toiminut. Tämä edellyttää kuitenkin, että sivusto on rakennettu siten, että seurannasta on mahdollista nähdä mitä sisältöjä vierailija on selannut. Käytännössä tämä tarkoittaa sisältöjen jakamista eri sivuille ja linkkien taakse, kuitenkin niin, ettei käyttäjäkokemus siitä kärsi.

4. Liidikoukut

Liidien tunnistamiseksi verkkosivustolle kannattaa lisätä erilaisia ”houkuttimia”, joilla voidaan tunnustella asiakkaan kiinnostusta. Meillä näitä ”houkuttimia” kutsutaan liidikoukuiksi. Tarjoa siis verkkosivustosi vierailijoille mielenkiintoisia sisältöjä pyytäen samalla lupaa markkinointiin. Yksinkertaisimmillaan tämä voi tarkoittaa uutiskirjeen tilausmahdollisuutta tai sitten voit tarjota esimerkiksi ilmaisia esitteitä, webinaareja tai oppaita sähköpostin kautta.

5. Asiakaspalvelu

Tänä päivänä asiakkaat täytyy pystyä palvelemaan myös verkossa nopeasti. Verkkosivuilla tämä on helppo toteuttaa chat-palvelun avulla, josta asiakas saa saman tien vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja apua ostamisen tueksi. Myös muiden asiakaspalvelukanavien tiedot on hyvä laittaa selvästi esille verkkosivustolle.

6. Call-to-action

Lisää palvelukuvauksiin ja verkkosivustolle call-to-actioneita eli toimintakehotteita. Mieti miten haluat asiakkaan toimivan. Call-to-action voi olla esimerkiksi palvelukuvauksen lopussa oleva kehotus yhteydenottoon. Toimintakehotteiden tulee olla selkeitä ja toimintojen puolestaan asiakkaalle mahdollisimman helppoja toteuttaa.

Lue, miten olemme olleet mukana luomassa asiakkaidemme menestystarinoita.

7. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi kannattaa huomioida alusta saakka. Kun kirjoitat tekstejä verkkosivuille mieti otsikot ja tekstit niin, että niissä on käytetty hakukoneiden kannalta mahdollisimman otollisia hakusanoja. Hakusanat kannattaa testata hakusanojen testaukseen tarkoitetulla työkalulla, jotta löydät oikeat termit, joilla yrityksenne tuotteita ja palveluita haetaan. Mieti ja testaa hakusanat valmiiksi, niin niiden upottaminen sisältöön on helpompaa toteutusvaiheessa. Myös kuvat kannattaa nimetä hakusanojen mukaan. Hakukonenäkyvyyttä voit vielä tehostaa hakukonemainonnan avulla.

8. Monipuoliset sisällöt

Koska me ihmiset olemme jokainen niin erilaisia, meihin uppoaa myös eri sisällöt. Yksi tykkää katsella kuvituksia palveluprosesseista, toinen taas mieluummin näkee tulokset ja faktat tiukkana tekstinä, kun taas kolmatta kiinnostaa eniten muiden kokemusten kuuleminen asiakastarinoiden muodossa. Koita siis tarjota erilaisille asiakkaillesi erilaisia sisältöjä. Voit käyttää kuvia, tekstejä, tarinoita, videoita, infograafeja, animaatioita – tai mitä vain ikinä keksitkään.

9. Tietosuojakysymykset

Tietosuoja-asiat tulee huomioida myös verkkosivuilla. Jos verkkosivuiltasi löytyy yksikin uutiskirjeen tilaus-, yhteydenotto-, tarjouspyyntö- tai työhakemuslomake, on sinun syytä perehtyä sen edellyttämiin tietosuojaseikkoihin. Verkkosivustolle on hyvä lisätä tietosuojaseloste, joka sisältää yrityksenne henkilötietojen keräämisen, säilyttämisen, käyttämisen ja luovuttamisen periaatteet. Kattavalla tietosuojaselosteella luot läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta yrityksenne ja asiakkaidenne välille.

Kaksi keskeistä asiaa, jotka sinun on hyvä muistaa ovat GDPR ja evästeiden hallinta. Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) ja evästeiden hallinnan työkalut, kuten Cookiebot, ovat avainasemassa verkkosivujen tietosuojan varmistamisessa. GDPR edellyttää aiemmin kuvattua läpinäkyvyyttä henkilötietojen käsittelyssä ja antaa käyttäjille oikeuden hallita tietojaan.

Cookiebot auttaa puolestaan varmistamaan, että sivuston evästeiden käyttö on käyttäjien hyväksymää, mikä on GDPR:n keskeinen vaatimus. LevelUp yrityksenä tarjoaa syvällistä ammattiosaamista molempien, sekä GDPR:n että cookiebottien, hallinnassa, auttaen yritystäsi noudattamaan tietosuojalainsäädäntöä ja vahvistamaan luottamusta asiakkaiden keskuudessa.

Missä LevelUp voi auttaa sinua?

Tiesithän, että kaikki edellä mainitut kohdat kuuluvat LevelUpin palveluvalikoimaan? Tarvitset sitten apua sivustojen luomisessa, sisällöntuotannossa, hakukoneiden kanssa tai vaikka asiakaspalvelussa, me LevelUpilla pystymme auttamaan sinua. LevelUpin uudistuneessa palvelumallissa MAKSAT VAIN TULOKSISTA!

Alta linkeistä pääset lukemaan lisää digipalveluistamme sekä puhelinpalveluistamme esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun osalta. Mikäli tunnet tarvetta saada apua jostakin näistä palveluista ole suoraa lomakkeen kautta yhteydessä LevelUpin ammattilaisiin niin katsotaan juuri sinun yrityksellesi sopiva ratkaisu!

Tulosperusteinen digimarkkinointi

Tulosperusteinen asiakasyhteydenpito