Instagramiin ja Facebookiin julkaistaan yhä harkitumpaa ja hyvälaatuisempaa sisältöä. Sen rinnalla suosiotaan kasvattaa kuitenkin myös arkisempien ja hetkessä tuotettujen sisältöjen jakaminen. Arkisia sisältöjä halutaan jakaa ja katsoa, mutta niitä ei haluta roikkumaan omaan Insta feediin tai Facebook-sivulle. Tähän tarpeeseen on kehitetty Stories-ominaisuus.

Mikä Stories?

Stories-ominaisuus on lähes suoraan kopioitu Snapchatista. Ensin se ilmaantui Instagramin puolelle, mutta löytyy nykyään myös Facebookista. Instagramissa Storiesin käyttö näyttää kuitenkin olevan vielä huomattavasti suositumpaa kuin Facebookissa. Jos Facebookissa jotain joskus julkaistaan, se on yleensä sama Stories, mikä löytyy Instagramistakin. Snapchat puolestaan on ikävä kyllä jäänyt nyt suurempien jalkoihin, sillä Instan Stories on kirinyt suosiossaan reilusti Snäpin ohi (lähde). Suurin osa yrityksistä on siirtynyt Snapchatista Instagramin puolelle puhtaasti näkyvyyden vuoksi. Snäpissä seuraajien haaliminen on monin kerroin vaikeampaa kuin Instagramissa, minkä vuoksi yritykset ovat hylänneet Snäpin lähes kokonaan.

”Instan Stories on kirinyt suosiossaan reilusti Snäpin ohi”.

Jos Stories-ominaisuus on jäänyt sulle vielä toistaiseksi tuntemattomaksi, niin tässä lyhyt katsaus siihen, mistä pääpiirteittäin on kyse:

Kuvia ja lyhyitä videoita jaetaan muille käyttäjille 24 tunnin ajaksi omaan ”tarinaan”. Videoihin ja kuviin on mahdollista lisätä filttereitä, tekstiä ja muita tehosteita kuten tageja, gifejä, tarroja ja sijaintitietoja. Lisäksi Instassa on mahdollista luoda kyselyitä, joissa tarinan katsoja voi halutessaan valita vastauksen esittämääsi kysymykseen kahdesta vaihtoehdosta. Kuvat ja videot poistuvat tarinasta 24 tunnin kuluttua julkaisemisesta, ellet tallenna niitä näkymään omalle sivullesi pidemmäksi aikaa. Stories-ominaisuus on käytössä Instagramissa ja Facebookissa molemmilla, sekä henkilö- että yritystileillä.

Miksi Stories?

Miten Stories-ominaisuutta sitten voi yrityskäytössä hyödyntää? Mahdollisuuksia on aika moneen. Storiesia voi käyttää esimerkiksi tapahtumista, uusista tuotteista ja muista cooleista jutuista tiedottamiseen, behind-the-scenes-materiaalien jakamiseen, vuorovaikutukseen ja yleisesti mielikuvien luomiseen. Koska laatuvaatimukset eivät ole Storiesissa yhtä korkealla kuin muissa some-julkaisuissa, voi huoletta jakaa vähän huolittelemattomampaakin materiaalia – sehän on näkyvillä kuitenkin vain 24 tuntia.

Stories on oiva paikka vuorovaikutuksen luomiseen.

Käytännössä Storiesiin voi kuvata yrityksen arkea esimerkiksi julkaisemalla lyhyitä videopätkiä ja kuvia pitkin tavallisen työpäivän. Tätä kautta ihmiset pääsevät seuraamaan millaista arki on teidän yrityksessänne ja tutustuvat taas vähän lähemmin teihin. Esimerkiksi työnantajamielikuvan luomisessahan tämä on loistojuttu.

Stories on myös oiva paikka vuorovaikutuksen luomiseen yrityksenne ja asiakkaidenne välillä. Etenkin Instan kyselymahdollisuus antaa edellytykset asiakastarvetiedon keräämiseen. Kokeilepa vaikka kysäistä Storiesin kautta olisiko asiakkaillanne tarvetta enemmän tuotteelle A vai B. Tällaisen tiedon hyödyntäminenhän on aika jees homma tuotevalikoiman rakentamisessa.

Muutama vinkki vitonen vielä

Monipuolinen ja mielenkiintoinen sisältö koukuttaa myös Storiesissa. Aitous ja ihmiset näyttää erityisesti kiinnostavan, eli silloin tällöin kannattaa viettää muutama minuutti ihan vaikka vain seuraajille höpötellen Storiesin kautta. Aktiivisuus ei tässäkään hommassa ole pahitteeksi.

Silloin kun jotain Storiesiin lisää, kannattaa sinne saman tien tehdä useampi julkaisu. Tällöin jakamasi sisältö ei ole vain yksi helposti unohdettava kuva muiden joukossa, vaan pystyt paremmin pysäyttämään tarinoiden katsojan keskittymään juuri sinun yrityksesi tarinaan.

Sitten ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan!