Meitä ei ole suunniteltu tietämään miten vähän me tiedämme. (toim.suom.)
– psykologi, tutkija ja taloustieteen nobelisti, Daniel Kahneman
Oletko sinäkin joskus poistunut verkkosivuilta siksi, että sivut eivät onnistuneet herättämään ostopäätöstesi edellyttämiä positiivisia tuntemuksia? On hyvin mahdollista, että sivut eivät olleet aivoystävälliset. Mitä se tarkoittaa?
Olemme homo SHOPienseja, kuluttajia kivikaudelta.
Aivomme ovat perusominaisuuksiltaan samanlaiset kuin kymmeniä tuhansia vuosia sitten eläneillä esivanhemmillamme. Vaikka luolanäkymä on vaihtunut verkkosivunäkymäksi, aivojemme kivikautiset suojelumekanismit toimivat edelleen. Aistimme skannaavat ympäristöämme ja toimittavat aivojemme prosessoitavaksi joka sekunti 11 000 000 bittiä keräämäänsä informaatiota(1). Aivomme luokittelevat sitä uhka vai palkinto -periaatteella. Nämä ovat sekunnin murto-osissa tapahtuvia automaattisia ja tiedostamattomia prosesseja. Tietoisiksi ajatuksiksi nousee noin 50 bittiä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi nettisivuille saavuttuamme valtava määrä meihin vaikuttavaa informaatiota, kuten tieto verkkosivujen uhkaluokituksen saaneista elementeistä, jää tiedostamatta. Löytyykö näistä elementeistä jotain esimerkkiä? Kyllä. Siirrytään kivikaudelta Ateenaan ja vuoteen 2004.
Häviäjä näkee punaista.
Ateenan olympialaiset, 2004
Taekwondossa, nyrkkeilyssä ja painissa kamppailijoiden otteluasujen värit arvotaan sinisen ja punaisen välillä. Tulosdatasta paljastui kuitenkin jotain hämmentävää: punaisia asuja käyttäneet ottelijat voittivat suuremmalla todennäköisyydellä(2). Ilmiöstä kiinnostunut Saksan Münsterin yliopiston tutkija Nobert Hagemann kollegoineen päätti suorittaa kokeen(3). Kokeessa 42 ammattilaistuomaria katsoi ja pisteytti taekwondo-otteluita. Punaisissa rintapanssareissa otelleet saivat tuomareilta keskimäärin 13 % enemmän pisteitä – myös silloin, kun ottelijoiden rintapanssareiden värit oli vaihdettu tuomareiden tietämättä digitaalisesti päittäin. Tuomareiden lisäksi punaisen värin on havaittu vaikuttavan myös urheilijoiden suorituksiin joukkuelajeissa kuten jalkapallossa(4). Yritysmateriaaleissa punaisen värin toimivuus riippuu käyttötarkoituksesta ja kontekstista.
Helppoja päätöksiä
Palkintosignaalien – kuten toisen ihmisen hymyn – lisäksi aivoystävällisyyttä ja myyntiä voidaan lisätä aivojen prosessointia, kuten päätöksentekoa, keventämällä. Joissakin tapauksissa se onnistuu esimerkiksi tuotetarjontaa vähentämällä. Eräässä sosiaalipsykologisessa eksperimentissä (5) tutkittiin, kuinka tarjottujen hillovaihtoehtojen määrä vaikutti hillojen kokonaismyyntiin. Koe suoritettiin kivijalkakaupassa, jossa asiakkaille tarjottiin kahtena lauantaina vuorotunnein maistiaisia joko 24:n tai kuuden hillon valikoimasta. Kun tarjolla oli 24 vaihtoehtoa, hilloa osti 3 % asiakkaista. Mutta, kun vaihtoehtojen määrä supistettiin neljä kertaa pienemmäksi, nousi hillojen myynti – tutkijoidenkin yllätykseksi – kymmenkertaiseksi (30 %). Tarjonnan supistamisen toimivuus riippuu kuitenkin useasta eri tekijästä. Joissakin tapauksissa vaihtoehtojen lisääminen voi olla liiketaloudellisesti kannattavampaa.
Enemmän asiakkaita aivoystävällisyydellä
Aivoystävällisillä verkkosivuilla tarkoitamme siis neuro- ja käyttäytymistieteiden hyödyntämistä verkkosivujen virittämisessä. Teidänkin verkkosivuillanne on 0,05 sekuntia aikaa vakuuttaa sivuillenne saapuneen vierailijan aivot(4). Sivuilla pidempään viihtyvästä, vakuuttuneesta vierailijasta tulee suuremmalla todennäköisyydellä asiakkaanne. Mutta; jos vierailija ei vakuutu, hän saattaa siirtyä ostamaan kilpailijoiltanne. Kuinka monta euroa esimerkiksi 10 % on vuosittaisesta liikevaihdostanne? Ilahtuisitko, jos yrityksenne lakkaisi menettämästä teille kuuluvaa myyntiä?
Ota yhteyttä LevelUpiin, niin päästään yhdessä ilahtumaan kasvaneista myynneistänne!
Tommi Salmelainen
NeuroBusiness Solutions
Lähteet:
1 Encyclopedia Britannica / information-theory / Physiology
2 Hill, R.A., & Barton, R.A. (2005). Red enhances human perform in contests.
3 Hagemann, Strauss, Leißing (2008). When the Referee Sees Red…
4 Attrill, Gresty, Hill and Barton (2007). Red shirt colour is associated with long-term team success in English football
5 Iyengar, Lepper (2001). When Choice is Demotivating: Can One Desire Too Much of a Good Thing?