Olet varmasti kuullut sanonnan:
“Sisältö on kuningas.”
Sen kirjoitti Bill Gates pari vuosikymmentä sitten Microsoftin verkkosivustolle.
Gates oli oikeassa jo silloin ja sisältöjen merkitys kasvaa hirmumyrskyn lailla. Tänä päivänä sisältötulva on loputon ja yrityksen erottautuminen sisällöillä on yhä vaikeampaa.
Kuinka on siis mahdollista luoda koukuttavaa sisältöä?
Käydään ensin läpi, mitä sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan.
Sisältömarkkinointi on yksi tapa tehdä markkinointia. Se keskittyy merkityksellisten sisältöjen luomiseen ja jakamiseen. Sisältömarkkinointia on kaikki mitä voit nähdä, lukea ja kuunnella verkossa, printissä sekä tv:ssä. Sitä on muun muassa blogit, podcastit, webinaarit, videot, verkkosivujen tekstit, e-kirjat, keskustelevat bot-lomakkeet ja kyselyt.
Sisältömarkkinointia tehdään, jotta:
- Saadaan houkuteltua potentiaalisia asiakkaita yrityksen verkkoympäristöön.
- Voidaan kuljettaa heitä eteenpäin ostopolulla.
- Saadaan potentiaaliset asiakkaat vakuuttuneiksi yrityksen tuotteista/palveluista.
- Pitää hankittu asiakas tyytyväisenä ja sitoutuneen yritykseen.
Tässä sinulle kolme vinkkiä koukuttavan sisällön tuottamiseen:
Luo interaktiivista sisältöä
Tavanomainen sisältömarkkinointi on muun muassa blogeja ja e-kirjoja. Interaktiivisen sisällön avulla potentiaalinen asiakas pääsee vuorovaikutukseen yrityksen kanssa. Esimerkiksi keskustelevat chatbotit ja bot-lomakkeet, nettitestit ja kyselyt ovat interaktiivista sisältöä.
Ihmisten keskittymiskyky laskee koko ajan ja tutkimusten mukaan se on tällä hetkellä vain 8 sekuntia – tämän takia sisällön tulee vakuuttaa kävijä heti. Tätä varten interaktiivinen sisältö on todella tehokas keino, sillä se antaa kävijälle koko ajan mielenkiintoa ylläpitävää sisältöä.
Interaktiivisen sisällön avulla saat myös korvaamatonta dataa potentiaalisista asiakkaistasi, jota et saa perinteisten sisältöjen avulla yhtä tarkasti. Ja mikä parasta; interaktiivisten sisältöjen avulla saat tietoosi liidien laadun ja myyjät saavat lämpimät liidit heti kiinni.
Haluatko verkkosivuillesi interaktiivista sisältöä? Tutustu LevelUpin tarjoamiin asiakaspalveluihin, jossa sinulla on mahdollisuus saada sivuillesi bot-lomakkeita ja paljon muuta.
Ei kaikkea kaikille
Tuota sisältöä useisiin kanaviin ja pidä huolta, että sisältö palvelee oikean kohderyhmän tarpeita. Yksittäinen sisältö ei voi tarjota kaikille kaikkea, vaan pidä keskiössä aina yksi kohderyhmä ja tuota sisältö aina häntä ajatellen.
Ihmiset eivät jaksa lukea pelkästään yrityksen tuotteista ja palveluista, vaan he haluavat vinkkejä ja apua ongelmiinsa. Pohdi potentiaalisten asiakkaidesi suurimpia ongelmia ja mihin he etsivät vastauksia. Tee näiden perusteella avainsanatutkimus ja suunnittele kaikki sisältö siihen perustuen, jotta oikea kohderyhmä löytää sisältöjesi pariin.
Tuota sisältöä kaikkiin ostopolun vaiheisiin
Ostopolun vaihe määrittelee sen, millaista sisältöä kohderyhmä tarvitsee ja etsii. Jos potentiaalinen asiakas ei ole vielä tunnistanut tarvetta, hänelle ei toimi samanlainen sisältö kuin henkilölle, joka on ostopolulla jo pitkällä.
Tee seuraava asia: tarkista kaikki sisältönne ja mieti, kaivataanko johonkin ostopolun vaiheeseen lisää sisältöä. Tee suunnitelma, jossa pidät huolen, että kaikkien kohderyhmien ostopolun vaiheet huomioidaan sisällöissä.