Toukokuun somevinkissä sivusimme jo hieman tämän kuun somevinkin aihetta eli Facebookin Kauppa-osiota. Nyt perehdymme siihen vielä tarkemmin ja käsittelemme samalla myös Facebookin Palvelut-osiota. Näiden osioiden avulla saat näppärästi esiteltyä tuotteesi ja palvelusi Facebook-sivullasi vieraileville ja samalla lisäät tuotetarjontasi näkyvyyttä.

Mistä löytyvät Palvelut- ja Kauppa-osiot?

Lähdetään liikkeelle perusteista, eli siitä mistä nämä osiot löytyvät. Riippuen siitä, mikä sivumalli sinulla on käytössä, voivat Palvelut- ja Kauppa-välilehdet jo löytyä sivultasi valmiina. Tällöin ne näkyvät profiilikuvan alla olevassa välilehtiluettelossa.

Jos kyseisiä välilehtiä ei kuitenkaan luettelosta löydy, niin ei hätää – otetaan ne yhdessä käyttöön. Siirry sivusi Asetuksiin ja siellä kohtaan Muokkaa sivua. Sieltä löydät Välilehdet-kohdan, jossa näkyvät tällä hetkellä sivullasi käytössä olevat välilehdet.

Rullaa luettelo loppuun ja klikkaa ”Lisää välilehti”. Etsi linkin takaa avautuvasta luettelosta toimintasi mukaan Kauppa tai Palvelut ja klikkaa jälleen ”Lisää välilehti”. Tadaa, nyt välilehden tulisi löytyä sivultasi!

Palvelut-osio

Otetaanpas sitten pieni katsaus Palvelut-välilehden ominaisuuksiin. Tälle välilehdelle voit lisätä kuvauksia yrityksesi tarjoamista palveluista. Palvelukuvauksen pääset lisäämään klikkaamalla ”Lisää palvelu”. Kuvaukseen sinun on mahdollista lisätä palvelun nimi, kuva, hinta, kesto ja max. 200 merkkiä sisältävä palvelukuvaus. Kun tallennat kuvauksen, se ilmestyy Palvelut-välilehdelle palveluluetteloosi.

Huomaa, että Palvelut-välilehdelle lisäämäsi palvelut tulevat nostoina esiin myös sivusi etusivulla. Nostoina näkyvät 3 ensimmäistä palvelua luettelossa, joten kannattaa miettiä tarkkaan, mitkä palvelut haluat nostaa esille. Luettelon järjestystä pystyt vaihtelemaan myös jälkeenpäin.

Kauppa-osio

Kauppa-välilehdelle saat luotua ikään kuin katalogin yrityksesi tarjoamista tuotteista. Tuotekuvauksiin voit lisätä tuotteen nimen, kuvia ja videoita, hinnan sekä kuvauksen tuotteesta. Lisäksi mukaan on laitettava yrityksesi verkkosivustolle vievä linkki, josta asiakas pääsee jatkamaan tuotteeseen tutustumista tai suoraan ostamaan tuotteen. Linkitys kannattaa tehdä suoraan kyseisen tuotteen tuotesivulle. Tämä ominaisuus on hyödyllisin verkkokaupoille, joissa asiakkaan voi ohjata suoraan ostamaan tuotteen sivustolta.

Kauppa-välilehden tuotteista voit luoda kokoelmia, jotka helpottavat tuotteiden selailua etenkin silloin, jos tuotevalikoima on laaja. Huomaa, että myös Kauppa-välilehden ensimmäiset tuotteet tulevat näkyviin sivusi etusivulle samaan tapaan kuin Palvelut-välilehden palvelutkin.

Kumpi käyttöön – Palvelut vai Kauppa?

Kumpaa juuri sinun yrityksesi sitten kannattaisi käyttää, Palvelut- vai Kauppa-osiota? Tämä riippuu hyvin pitkälti siitä, millainen tuotetarjontasi on. Jos tarjoat palveluita, joiden hinta saattaa vaihdella ja ostaminen ei ehkä käy niin näppärästi verkosta klikkailemalla, suosittelen listaamaan tarjonnan Palvelut-välilehdelle.

Jos taas myyt fyysisiä tuotteita tai selkeitä palvelupakkauksia, joita voit mahdollisesti myydä myös verkon kautta, suosittelen listaamaan tarjonnan Kauppa-osioon. Tietysti jos koet, että tuotetarjontasi soveltuu kumpaankin, niin mikset voisi ottaa molempia käyttöön. Muista kuitenkin pitää molemmat osiot ajan tasalla ja lisäillä/poistaa tuotteita tuotevalikoiman muovaantuessa.